Skepp ohoj!

lördag 19 april 2014 Airlie Beach, Queensland, Australien

Hallå!

Tror jag glömde att nämna i förra inlägget hur det gick att pröva på surfning.. Det gick iallafall smått fantastiskt, både jag och Simpan fick ett varsitt kontrakt framför oss men ändrade oss i sista stund! Vi vill ju komma hem till "Schweitserige", som dom kallar det här nere. Surfing = ruggigt kul!

Vi kom iallafall upp till Airlie Beach och hann med den stora segelbåten Boomerang för att segla runt bland Whitsundays! Vi var 29 passagerare + 3 personer i besättningen. Wow, vilket upplevelse! Första dagen seglade vi och lade ankar en bit ifrån den största ön i ögruppen, Whitsunday Island. Det var bara att öppna goon-påsen och sätta igång med festligheterna. Läggdags var väl runt 01:00-01:30 på natten och sedan upp vid 06:45 för att göra sig redo att åka in till Whitsunday Island och promenera 20 minuter till den fantastiska Whitehaven Beach. Whitehaven Beach var otrolig! Perfekt som botemedel mot kraftig "morgonmigrän". Efter några timmar på stranden så var det dags att ta sig tillbaka till skeppet och äta lunch. Sedan tog kapten Tommy oss till ett snorkelställe som heter Mantaray Bay. Coolt att få snorkla i Stora Barriärrevet!! Efter det var det återigen dags att öppna goon-påsen och beundra den härliga solnedgången samt den stjärnklara himlen! Upp igen nästa dag runt 7 för att slänga på sig "Stinger-suiten" och hoppa ner i plurret! Denna gång snorklade vi på ett ställe som heter Blue Pearl Bay, där folk för länge sedan dök för att hitta pärlor. Det har inte skett på väldigt länge, så revet har varit orört sedan dess. Fantastisk upplevelse med alla coola fiskar osv. Efter snorklingen var seglingen, tyvärr, slut.. Tillbaka på land och sova ikapp alla förlorade sömntimmar. På med finkläderna och ut för att fira påsk. Glad påsk på er alla där hemma, hoppas ni tar en sillbit och en snaps åt mig!

Rasmus

Rasmus Rindstål