8. Låååångsamt påväg mot Flores.

måndag 28 april 2014 Larantuka, Nusa Tenggara Timur, Indonesien

Resdagarna är de tyngsta.
26h på en liten passagerarfärja i 30-35 graders hetta går väldigt långsamt, särskillt när det från början skulle gå 6 timmar fortare. Men det var den bästa vägen att ta oss 25mil västerut till Ankermi Happy Dive, en bit ifrån Maumere på ön Flores. Och snart är vi iaf där.
Förhoppningsvis ska jag där med lite tur och skicklighet kunna få se en Mimic octupus, något som står ganska högt upp på önskelistan.

Just nu tar jag det visserligen lugnt ett par dagar och går på antibiotika efter att en lymfkörtel i ljumsken svullnat upp och ömmar.
Återstår att se om antibiotikan biter eller om jag får söka upp ett sjukhus. Hoppas inte.
Blivit en lite följetång av det som startade med små skavsår på fötterna för många veckor sedan... och mitt rese-apotek växer utefter utvecklingen :)

(Mest irriterande och inget akut, så ingen oroar sig)

Det gäller verkligen att fråga om saker flera gånger och fråga många människor. För ja-sägare är nästan alla. Är det här rätt buss? -ja. Men så är det plötsligt slutstation bara halvvägs...
Vi tar det bra och skrattar mest åt det! Men som sagt, det gäller att hellre fråga 2gånger för mkt än en gång för lite.

En reflektion jag gjort är hur många som röker i det här landet! Helt sanslöst kedjerökande i tid o otid. Jag kikade snabbt på statistiken, som sade att 57% av alla indonesiska män röker. Vilket jag inte tvivlar en sekund på.

Målet att under samma dyk, vara nere i över 100m nåddes på på efterföljande nattdyk samma dag som det hundrade dyket :)

Ha en fin valborgsmässoafton och första maj! Kram

Oscar Israelsson