Glömde berätta om insidenten när vi fick punktering och var tvugna att byta alla 6 hjul på lastbilen för att få reservhjulet att passa!

Shimpans trekking

söndag 4 maj 2014 Jinja, Östra divisionen, Jamhuri ya Uganda

Nu har vi förflyttat oss från Kenya till Uganda.
Först 2 nätter i Jinja där det erbjöds forsränning på nilen en hel dag. Riktigt kul men får ju erkänna att det var ganska jobbigt. Mycket paddlande och så lyckades vi få flotten att välta 2 gånger. Minst sagt en annorlunda upplevelse att tumlas ner för vattenfallen till någon från en "räddningskajak" lyckades få tag i en. En hel dag i 40 graders värme, strålande sol, uttorkad och utmattad sover man riktigt gott i ett tält trots att det spöregnar.

Därefter en tidig morgon igen och vi tog oss till en noshörningspark. Där tältade vi mitt i parken och fick instruktion att om ni behöver gå ut på natten, öppna tältet, lys med ficklampan, om någon tittar tillbaka på er gå inte ut! Vi lyckades se båda noshörning och många andra djur som vandrade runt på våran campingplats.

Inatt hat vi varit i djungeln och på shimpanstrekking. Guiden hittade en shimpansfamilj som vi fick en glimt av högt uppe bland bladverken i träden.

Idag bär det av till Kampala, (undra om det var rätt namn) Ugandas huvudstad iaf. Där stannar vi en natt och sedan är den planerade rutten något ändrad då vägarna vi hade tänkte har raserats under senaste regnperioden.

Som vanligt strular uppladning med bilder, hamstern som sköter internet springer inte tillräckligt fort;)

Hoppas ni har det bra hemma!
/anna

Anna Lickander