11. Mount G2

fredag 16 maj 2014 Magdiwang, MIMAROPA, Filippinerna

(Sen uppdatering, då resdagboken inte har fungerat korrekt)

Efter en dryg veckas dyk på Romblon begav vi oss till grannön Sibuyan för att möta upp filipino-kanadensaren Marcus (som också var med i Anilao)
Marcus ville bestiga Mount Guiting Guiting (även kallad G2). 2058m högt. Givetvis övertygade han mig och Uwe också. Det skulle vara nere igen samma dag.

Så kl 03.00 började vi färden uppåt.
På vägen upp får jag reda på tre nya fakta.
1.) Normalt sett brukar bestigningen delas upp på 3 dagar, inte EN dag.
2.) Vi hade valt den brantare och tuffare G2 leden som traverserar hela berget istället för den traditionella vägen upp och ner.
3.) G2 leden räknad som en av de jobbigaste i landet.

Efter en timme tvingas Marcus bryta pga illamående. Tråkigt, men mår man dåligt är det bara att bryta.

När vi hade nåt camp 3 på 1500m höjd, efter 6 timmars slit, i ständigt brant stigning, kände Uwe att det fick vara nog. Så han och extraguiden återvände samma väg ner.

Med vetskapen att vägen ner på andra sidan berget skulle vara något lättare och med bara ca 2,5 kvar till toppen fick envisheten i mig avgöra. Mot toppen!

14 timmar efter att vi började bestiga berget var jag tillslut nere vid bergsstationen på andra sidan. Helt utpumpad men stolt och vid glatt humör.

Träningsvärk: Ja
Skavsår: Ja
Var det värt det: Ja
Skulle jag göra det igen: Nej

Sibuyan erbjuder normalt sett ingen dykning.
Men genom resortens ägare fann vi en ex-militär dykare som lyckligtvis kunde avvara tre tuber och tre viktbälten.
Han jobbar som teknisk dykare med att bärga återstående delar av färjan Princess of the stars som tragiskt sjönk under en kraftig storm 2008 med 787 omkomna.

Stora delar av kustremsan verkar tyvärr vara sönderbombad av tidigare dynamitfiske, men vi fann under gårdagens snorklingtur en potentiell plats värd att dyka vid.

Vår lilla katamaran kändes redan på väg ut ganska maximalt lastad med 5pers + 3 set dykutrustning. På väg tillbaka var vågorna lite lite högra och vipps.... Blupp blupp, så sjönk båten. Visserligen på bara 1,5m djup.. Men motorn dog givetvis och vi fick bogsera båten för hand sista biten.
Sibuyan har verkligen varit en händelserik ö :)

Vi är enda gästerna på en superhärlig resort med jättetrevligt tysk/filipinsk par som ägare.
Underbar mat och hembakat bröd på europeiskt vis!!. Min positiva erfarenhet med härliga tyskar fortsätter...

Nästkommande planerade hållplatser; är först Masbate och sedan Ticao.

På återseende
Massor av kramar!