Jag och Eva i Alhambras trädgårdar
Jag och Eva i Alhambras trädgårdar

Sommarlov

onsdag 18 juni 2014 Fuengirola, Andalusien, Spanien

I Fredags var det skolavslutning. Det var länge sedan man var med på en sådan och det var så stämningsfullt och barnen sjöng så fint att det var svårt att hålla tårarna borta. (E älskar att sjunga och fröknarna berättade att han var så bra att komma ihåg texterna, han var den ende i klassen som kunde hela "mors lilla olle".) Efter sången så var det fika med tårta och så dags att säga hejdå till vissa och vi ses till hösten till vissa. Tråkigt nog så flyttar Es två närmaste kompisar nu! Speciellt Josh och hans mamma Joana kommer vi att sakna mycket! Vi har haft mycket roligt ihop! Många av de andra barnen i klassen kommer att gå på en annan förskola i juli månad som har "sommarskola".

I lördags träffades förskoleklassen på stranden nära slottet där vi hade hyrt en grillbåt. Det är annars förbjudet att elda i Andalucien med undantag för dessa grillbåtar som man måste ha tillstånd från polisen för att använda. Det blev en helkväll med grillat och bad!

I juni öppnade äntligen vår pool och vi har badat i stort sett varje dag. Vi gillar att bada på kvällen då det är lite skugga vid poolen och då är det också lite eller inget folk där. Det är nu riktigt varmt om dagarna att man inte orkar med att vara ute mitt på dagen.

Min kollega Eva och T var här nere i 12 dagar och det var jätteroligt att ses! E fick en hel påse med Bamsetidningar som han har haft så mycket glädje av! Jag följde med dem på dagsutflykt till Granada och Alhambra deras sista dag. Alhambra var verkligen helt fantastiskt!

Senaste veckorna har myggorna blivit en plåga. De är snabba dessa spanska mosquitos och svåra att få tag på. Betten känns mycket värre och de verkar gilla stackars E som får stora "bölder".

Nu kan jag lägga till 15 högskolepoäng i meriterna också! Hemtentan i miljöbalken gick kanon och även sista uppgiften i den andra kursen gick vägen.

Vi hade sista spanskalektionen! Ramón vår lärare har varit jättebra och vi vill fortsätta till hösten! Det kändes som det gick bättre och bättre, men så plötsligt kändes det sämre eftersom man blev för medveten om grammatiken... nåväl vi lär oss hela tiden nåt nytt iaf! Vi ska hålla kontakten med några i klassen och försöka träffas för att öva på spanskan.

Nu är det såklart mycket som kretsar kring fotbolls-VM och E har redan fått två fotbollsdräkter, Argentinas och Spaniens. Tyvärr verkar det inte gå så bra för Spanien...

Gazpacho (kall tomatsoppa) har blivit en riktig favorit nu i värmen och även porra (krämigare variant). E har ingen vidare matlust nu i värmen och inte vi heller för den delen. Frukt och glass blir det mycket av.

Det blir midsommarfirande vid Svenska kyrkan på fredag. Det blir dans runt majstången och jordgubbstårta. Sen är det spanska midsommar San Juan den 23 juni. Då är det tradition att vara ute på stranden och tända eldar ( måste vara undantag då från eldningsförbud) och vid tolvslaget går man ut i havet.

Sen flyger vi till Sverige den 25 juni!

Trevlig midsommar!

Kramar från Karin, Erik och E