På Arlanda. Trött men förväntansfull
På Arlanda. Trött men förväntansfull

Äntligen är vi på denna lilla fantastiska ö!

torsdag 5 juni 2014 Sankt Julian's, Saint Julian's, Malta

Wow, vi är äntligen här! Jag vågar knappt tro det. Är fortfarande rädd att jag precis som ur en alldeles för bra dröm ska vakna upp med ett ryck. In i det sista så vågade jag inte hoppas för mycket på att vi skulle komma iväg, inte förrän vi väl lyfte från Arlanda. Alltför mycket har kommit emellan mig och livet under den senaste tiden... Och jag har varit hängig i veckan.
Men den här gången var lyckan med mig, nu har jag slutligen fått komma i väg på en välbehövlig avkopplande och energigivande semester!

03:00 väcktes jag av mitt alarm. Då hade jag sovit i tre timmar… Så det var en mycket trött och rödögd Hanna som Ellinor mötte i den halvtomma terminal 5 strax före 04:00 i morse. Jag lyckades också förvåna henne med min resväska. Aldrig någonsin har jag lyckats packa för tre dagar i den lilla! Hon hade en dubbelt så stor som vägde 1 kg mer och det blir uppenbart hon som får föra med sig mina souvenirer och mina olagliga innehav hem. Tur att vi känner varandra så väl. Efter att ha gjort flera resor tillsammans så vet hon också att jag ägnar varje dag åt att skriva ner mina upplevelser medan hennes blodsocker sjunker så lågt att vi till slut hamnar i luven på varandra. Den här gången har hon packat ner kex för att håll hungern i styr medan jag ägnar mig åt skrivandet. Vi är verkligen en perfekt reseduo efter att ha känt varandra i 20 år <3

Allt gick bra, även på Arlanda. Där har nämligen saker en oanad förmåga att ställa till det för mig. Jag fastnar i kontrollen, saknar täckning på kortet och kommer som sista man till gaten eftersom jag missar tiden. Fråga min syster, det dröjer nog innan hennes förtroende för mig strax innan en flygning är återställt…

Vi upptäckte framme vid passkontrollen att vi ställt oss i någon form av VIP- kö, men den snälla damen släppte ombord oss med ett leende ändå. Sedan fick vi veta av vår ”snabba och smidiga” bokning av platserna ombord hade gått lite för snabbt. Vi hade nämligen bokat på två olika rader och jag hade satt mig på en lite småstressad och purken killes plats. Jag hann knappt reagera förrän han muttrade att ”det var väl okej då” och satte sig på raden framför istället. Människor är i regel inga solstrålar i ottan. Efter vad som kändes som en lång flygresa på 4 timmar med både en gråtande bebis och en jamande katt (jodå, du läste rätt…) bakom oss så klev vi äntligen ut på en paradisö!

Den är verkligen liten… Man kunde se hela ön genom det lilla flygplansfönstret. Ellinor sa högt och glatt ”det där är nog Malta!” medan jag skämdes över hennes naivitet och sa att det omöjligt kunde vara den lilla ön. Tji fick jag!

Vi fick lämna våra resväskor i ett bagageutrymme på hotellet eftersom incheckningen inte var förrän om tre timmar. Baystreet (http://www.airtours.se/malta/malta/hotell/st-julians/baystreet/), där vi bor, ligger mitt i ett slags köpcentrum och ett centrum med restauranger, glassbarer, pubar, nattklubbar, herrklubbar och väldigt när stranden. Så vi har nära till allt vi behöver! Vi gjorde ett käckt litet klädbyte inne på toaletten innan vi gav oss ut på stans gator. Vi lämnade ju ett land med regn och 12 grader vilket vi också var klädda för. Här är det strålande sol och över 25 grader. Ljuvligt! Jag kan inte minnas när jag fick se så beach- chick ut senast.

Den lilla fiskebyn St Julians (på maltesiska: San Ġiljan) är fantastiskt vacker. Den är liten med endast 7.752 invånare men ändå väldigt livfull. Dom lever på turister och värnar därför mycket om dom. Man får leenden överallt och servicen är verkligen jättefin. Jag fullkomligt älskar staden redan! Var man än vänder sig så ser man häpnadsväckande vyer. Turkost hav, storslagna byggnader, palmer, färgglada blommor, trevlig befolkning och klarblå himmel. Det här är livet.

Vi strosade runt till vi stötte på ett lunch- hak som vi attraherades av. Juuls hette det och det var en reggea bar (http://www.juulsbar.com/about.html). Vi kilade in där, beställde lunch och blev inte besvikna! Ellinor drack en mumsig morot- & kokosnötssmoothie medan hon doppade bröd i tre olika röror. Jag valde ingefärsvatten och åt stekt polenta med brynta rotfrukter.

Lagom mätta och belåtna lunkade vi vidare längs med hamnens gator, förundrades över allt vi såg och åt en svalkande glass på en trapp med utsikt över hamnens båtar och all liv och rörelse. Glassbaren hette Gelateria Lungomare, låg precis vid hamnen till St Julian´s Bay och den rekommenderas varmt.
På vägen tillbaka till hotellet har vi införskaffat lite souvenirer, testat på Maltas egen speciella likör Bajtra (http://en.wikipedia.org/wiki/Bajtra), som är framställd av kaktusfikon, och inhandlat en massa vatten att ha i kylen på hotellrummet. Man kan dricka kranvattnet här men det är inte rekommenderat.

Inte heller hotellet har gjort oss besvikna. Fräscht rum, stor balkong (som inte vetter in mot en vägg vilket vi nästan var beredda på) och med en pool på taket som ska undersökas senare. Det här hade vi inte kunnat drömma om med den korta marginal vi bokade resan på och alla de restriktioner och premisser som vi gav den rara tjejen på Resia.

Nu blir det lite siesta på den stora dubbelsängen och sedan ska vi ut i stadens natt.

Hanna Bylund