En sammanfattning av kommande äventyr!

fredag 6 juni 2014 Falun, Dalarnas län, Sverige

Så här beskriver Rosa bussarna själva resan:

Vecka 1
Vi startar vår resa i Stockholm och därifrån tar vi oss med båt till Lettlands huvudstad Riga. Riga är en stad som har allt och brukar i folkmun kallas för lilla Paris. I Riga väntar oss arkitektur i världsklass, ett sprudlande kulturliv och ett pulserande nattliv. Missa inte att göra ett besök till världsarvet Vecriga (gamla stan), som är ett myller av trånga medeltida gator, mysiga kullerstensgränder och torg i gotiska stenfasader. Charmiga Riga erbjuder även goda shoppingmöjligheter och ett rikt restaurang-, café- och nöjesliv med inbjudande uteserveringar, billig öl och god mat. Efter Riga styr vi kosan mot Litauens huvudstad Vilnius och efter ett besök i denna stad med sina sagoliknade slott kommer du förstå varför UNESCO utsett den till ett världsarv. Resan fortsätter sedan till den vitryska huvudstaden Minsk. Stora delar av staden raserades under andra världskriget och återuppbyggnaden av Minsk under Sovjettiden har gett staden massor av härlig sovjetisk arkitektur och stadsplanering. Här kan du njuta av balett och opera av högsta klass, strosa runt i de vackra kvarteren och äta både prisvärd och god mat innan vi drar vidare till Brest. Härifrån kan de som vill göra ett besök till fortet i Brest.

Vecka 2
Efter Brest rullar vi vidare till Ukraina och staden Lviv, som ligger vackert belägen precis vid kanten av bergskedjan Karpaterna. Strosa omkring i staden, insup atmosfären och kolla in de gamla delarna av Lviv som finns på UNESCO:s världsarvslista. Passa även på att besöka någon av de storslagna teatrarna, se en opera eller balett eller kanske prova på att bada ukrainsk bastu. Vi fortsätter resan söderut och stannar till i byn Kamyanets Podolsky, det viktigaste arkeologiska området i Ukraina. Kamyanets Podolsky ligger som en liten fästning på en liten ö i Smotrychfloden. Det är ett fantastiskt spännande område, här har man bland annat hittat bevis på att platsen var bebodd för över 30 000 år sedan. Numera finns Kamyanets Podolsky med på UNESCO:s världsarvslista. Resan fortsätter vidare till Moldaviens huvudstad Chisinau. Härifrån kan de som vill göra en tur till världens största underjordiska vinkällare (den är flera km stor) och få prova på någon av de moldaviska vinsorterna. En annan utflykt som ni kan göra är en dagstur till det spännande lilla landet Transnistrien. Efter detta väntar en lång dag i bussen till Brasov i Rumänien. Väl framme kan du passa på att göra ett besök till den riktige greve Draculas borg. Egentligen hette han Vlad III Dracula, men kallades även för Vlad Tepes (pålspetsaren) eller bara Dracula. Dracula levde på 1400-talet och var furste av Valakiet i Rumänien. Han var känd som en väldigt grym härskare och han är den riktiga personen som Bram Stokers bok Dracula bygger på. Efter lunch fortsätter resan till Rumäniens huvudstad Bukarest, här har du bland annat möjlighet att kolla in Ceaucescus skrytbygge (som även är Europas största byggnad) parlamentspalatset, besöka museet Muzeul Satului eller strosa runt i den populära stadsdelen Lipscani.

Vecka 3
Vidare rullar vi till Sofia i Bulgarien för ett kortare stopp och fortsätter sedan till Makedonien. Via makedoniska Skopje tar vi oss till en av Europas djupaste sjöar, Ohridsjön, som ligger på gränsen mellan Makedonien och Albanien. Vi stannar här i området och bara kopplar av och badar i det klara vattnet och de som vill kan passa på att vandra i den vackra naturen. Efter det tar vi oss in i ett av Europas tidigare mest slutna land, Albanien, och gör ett kortare stopp i huvudstaden Tirana. Resan går sedan vidare in i Montenegro. Landet har en fantastisk natur och här hittar du Europas sydligaste fjord och den vackra Kotorbukten. Vi tillbringar ett par dagar här i badorten Budva och solar och badar. Till sist väntar Split i Kroatien med ännu mer sol och bad. Härifrån fortsätter äventyret för de som valt båtkryssning i kroatiska övärlden och ni andra hoppar på flyget hem till Sverige.

Adam Källström
Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige