Förberedelser + info om mitt reseupplägg

lördag 7 juni 2014 Enköping, Uppsala län, Sverige

[b]För er som vill veta så får ni gärna ta del av mitt kommande reseprojekt de närmaste veckorna. [/b]

Mina förberedelser börjar lida mot sitt slut d.v.s packning, massvis med administration och en hel del bildinspiration från ställen jag ska besöka och det viktigaste kommunikation med personer jag kommer att träffa.

[b]Packning[/b]
Min väska som ska checkas in väger fullpackad 16kg och får väga 30kg! så detta innebär att jag har viktmässigt plats för saker jag vill köpa på plats o ta hem igen. Hehe valutan e billigare där så kommer passa på att fixa sånt som e dyrare o mer svårtillgängligt att få tag på i Sverige. Däremot någon överkonsumtion kommer ej ske.

[b]Administration[/b]
Flyget e bokat och boendet samt en del av dagsaktiviteterna som jag kommer underhålla mig med. Kontakter med lokalbor är fixade och jag vet vart jag ska.

[b]Personer att integreras med[/b]
Jag är den som gillar att resa till platser där jag får möta och uppleva naturen samt dess invånare på ett naturligt sätt. En bra metod för detta är att LEKA i naturen och LEKA med invånarna. Leka med turistguider är inte det optimala alltid samt kan bli väldigt dyrt för såna som mig.

Jag har därför tagit kontakt med en lokal organisation som bedriver afterschoolprogram liknande Sveriges fritidshem. Organisationen Surfshack surfschool Cape town samarbetar med en lokal skola och bedriver ett outreach center. Med projektet #Choose2Care erbjuder dem unga att ta del av härlig fritid för att de ska få vara unga och uppleva sina talanger och sedan motiveras att skaffa sig en vettig framtid bland annat med vågorna som utgångspunkt. Att de unga bor i de mer primitiva kvarteren gör att det kallas för underpriviligerade invånare. Finns knappast några lekparker i dessa kvarter utan mer gator och inget att göra. Vad man gör vid rastlöshet i dessa områden är att vara orolig, ta droger, bli kriminell. De unga får därför en chans till en alternativ utväg om hur de kan motiveras att skapa sig en vettigare fritid och studera fokuserat i skolan så att de kan komma in på högre skolor och få ett jobb som de kan livnära sig på. Förutom ekonomin som är viktigt så är en dröm och passion ännu viktigare för unga men även vuxna, något att längta till och något att anstränga sig för även om det dagliga livet är besvärligt på olika sätt.

En annan lokal organisation som jag har kontakt med är Scouterna. Denna gång valde jag sjöscouterna i Muizenberg för de har en annan verklighet än mig själv.

[b]Bildinspiration[/b]
Kustlandskapet e ju definitivt i fokus under denna vistelse

För er som har facebook kan kolla in bildflöden från

[link url=https://www.facebook.com/surfshack.surfschool]Surfshacksurfschool[/link]

[link url=https://www.facebook.com/pages/Surfshack-Choose2Care/344260858927868?fref=ts]Choose2care[/link]

[link url=https://www.facebook.com/surfshackoutreachcpt]Surfshackoutreach cape town[/link]

För er som inte har facebookkonto eller vill se en hederlig website kan kolla in
[link url=http://www.thecornersurfshop.com/webcam/]livecamera[/link]

[link url=bit.ly/1q6td8c]Google fotovy[/link]

[link url=bit.ly/1j9PP33]Google satellit vy[/link]

[link url=http://www.surfers-corner.co.za/]Surfers corner Muizenberg[/link]

[b]Mina svenska samarbetsparter är[/b]
[link url=www.surfmyday.com]Surfmyday[/link] som bidragit med inspiration att fullfölja min passion (att leka) samt bidragit med rabatter på funktionella kläder som kommer att ges som present till ja för närvarande är detta sekretessbelagt.

[link url=http://www.nordicsurfersmag.se/article/nsm_19]NordicSurfersMag[/link] som är kort o gott ett fantastisk magazin för folk som gillar att vistas i kallt vatten. Det senaste numret #19 kommer presentera den svenska surfscenen på engelska för de sydafrikanska fritidsbarnen. Samt visa många bilder från Sverige och Norden.

[link url=http://www.worldscoutjamboree.se/]scouterna[/link]
På det internationella scoutlägret 22nd Worldscout Jamboree i Kristianstad 2011 så utvecklades mitt intresse för kontraster samt att samarbeta som ideell med flera nationaliteter. Till Muizenberg kommer jag att dela med mig av lägrets kokbok med några svenska recept samt möjlighet att umgås med lokala scouter som tillhör samma internationella scoutförbund.

Att presentera vart jag kommer ifrån utan att vara perfekt på flytande engelska så har en stor kunskapskälla hämtats ifrån [link url=http://sweden.se]Sweden.se[/link]

En annan stor samarbetspartner som har underlättat många förberedelser är FACEBOOK bara det att kunna ha en vettig konversation med någon på andra sidan jorden har för mig varit en viktig del i att lära känna personer som jag vill träffa. Sydafrika har förövrigt samma tidszon som svenska sommartiden GMT +2 så har varit lätt att chatta.

Beatrice Johansson
Senast aktiv - från Enköping, Uppsala län, Sverige