Rapport om ett sjukhus i Vitryssland

fredag 27 juni 2014 Sofia, Sofia City Province, Bulgarien

Hej!

Här kommer äntligen en kort rapport från öst. Ni far lasa fortsattningen utan åäö.

Resan ar fantastiskt kul, men otroligt hektisk. Datorer och internetcafeer ar det ont om, till nasta resa ska jag inforskaffa en padda sa att jag kan skriva pa bussen och sedan skicka inlaggen nar jag har tillgang till wifi, det finns "overallt".

Vi har sett mycket, atit ovantat god mat och druckit manga goda ol. Nya matratter for mig har, hittills, varit kohjarna, grisoron, kanin och grismule.

Riga var fint, men lite trakigt, vi hamnade pa en camping dar man hamnade pa ett stort vackelsemote om man rakade ta fel dorr nar man skulle ga pa toaletten. 2000 personer som sj;ng halleluja-sanger till midnatt.

Vilnius i Litauen hade en fin gammal stadskarna och ett intressant KGB-museum. Och en Frank Zappa-staty - lite ovantat...

Gransen till Vitryssland var spannande, skulle det ta en halv dag eller skulle det ga fort? Efter tva timmar rullade vi in i det riktiga osteuropa och korde ned till Minsk dar vi tillbringade tva dygn. Vi hanna bla med att ga pa bio (filmen var dubbad till vitryska sa vi missade nog en del av handlingen). Ett microbryggeri besoktes och de lokala sorterna avsmakades. Dock inte av mig sftersom jag just hade inlett en antibiotikakur. Anlednignen till detta var att jag hade rakat ramla av en hast (jag har alltid vetat att dessa djur ar farliga!) och slagit upp ett jack i hakan. Missade den gemansamma bussrundturen som alla andra for ivag pa, men fick istallet aka ambulans till ett sjukhus dar en georgisk lakare lappade ihop mig. Jagkommer aldrig mer att klaga pa svenska sjukhus! Visst, jag blev omhandertagen riktigt kvickt och saret ser bra ut, men renligheten kan ifragasattas. Toaletten i vantrummet gick inte att lasa, istallet hangde det en skylt pa dorren dar jag gissade att det stod ledigt/upptaget, men med kyrilliska bokstaver!, det fanns bara kallvatten och inga pappershanddukar. Men, jag kom darifran med ett recept som jag gick till ett apotek och fick betala ca 30:- f;r medicinen. Sjalva sjukhusbesoket var gratis - tror jag. Det var i alla fall ingen som sa at mig att betala ...

Ett land som levererade mer an vantat var Ukraina. Vanliga manniskor, god mat och en skon stamning. Speciellt i L'viv som nog blev allas favoritstad sa har langt. Vi som har varit i Prag tyckte att det fanns likheter, men att L,viv var battre. Nagra i ganget for ivag pa en tur dar man kunde skjuta Kalashnikov (en lite udda turistgrej), det hoppade dock jag over. Midsommarafton firades med champagne i solen pa en uteservering innan vi gick pa operan och sag en fantastisk uppsattning av La Traviata. Vi satt pa forsta raden och fick betala 120:-, tank om det var de priserna i Sverige.

I Kamyanets Podilsky tittade vi pa ett gammalt fort - igen, vi hade sett ett i Brest ocksa. De ar duktiga pa att bygga STORA monument, statyer och hus i ostvarlden!

Nar vi skulle aka fran Ukraina till Moldavien blev vi stoppade av polisen som sa att en bro langre fram var avstangd pga oroligheter, sa vi fick aka omvagen via Rumanien. Detta gjorde att vi inte hann med Transnistrien, en av resans hojdpunkter. Trakigt, men som kompensation sa fick vi en natt, med treratters middag, pa ett 4-stjarnigt hotell. Lag i bubbelbadet och smuttade pa en god vodka innan maten, helt okej!

Chisnau i Moldavien var inte mycket att se, men vinprovningsturen var bra. Vi blev runtvisade i en av varldens storsta vinkallare, belagen i en gammal kalkstensgruva, gangarna var 220 kilometer langa! Mycket vin!

Vi har tittat pa Draculas slott i Rumanien, lite av en turistfalla, men ett fint litet hus. Nagot storre var Nikolaj Chaoshtseskos (med reservation for stavningen) skrytbygge i Bukarest. 365 000 kvadratmeter stort, 1 400 rum och 2 800 kristallkronor. Handgjorda mattor som var sa stora sa att det kravdes 15 man for att rulla ut dem och marmor overallt ... Tyvarr (for Nikolaj) sa hann han inte flytta in i huset innan han avsattes, nu anvands det till diverse aktiviteter.

Det finns mycket mer att beratta men det tar jag nar jag kommer hem. Forhoppningsvis sa kommer jag till en dator igen, innan hemresan, da kanske jag hinner lagga upp nagra bilder.

Ha det gott dar hemma! Halsningar fran ett varmt och skont Sofia!

Adam Källström
Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige