Andra "perioden"

lördag 5 juli 2014 Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Jaha, då var resan avslutad för en stor del av gänget, vi är ca. 8 personer kvar som ska ut på en veckas kryssning, resten har vi just vinkat av och de är på väg till flygplatsen. Det känns tomt, men vi kommer att få påfyllning av ett nytt gäng som börjar sin resa med att kryssa.

När vi lämnade Bukarest så fortsatte vi söderut och gjorde resans första, och enda, bush-camp, dvs. vi bodde inte på camping/hostel. Istället så får vi på vindlande vägar upp på ett litet berg och hamnade vid något märkligt, nämligen: "Buzludzja, som är en 1441 meter hög bergstopp i Bulgarien. Vid dess topp står ett monument över socialismen i Bulgarien, invigt 1981 till minne av Dimitar Blagoev som på slutet av 1800-talet samlade ett sällskap i området för att starta en socialistisk rörelse" (Wikipedia). En absurd byggnad som liknade ett stort ufo. Numera förfallet och stängt - nästan. Det gick att krypa/klättra in genom ett litet hål och väl inne möttes vi av resterna av en magnifik dekoration med en jättestor mosaik på de runda väggarna. Fantastisk utsikt från hålen där fönstren antagligen hade suttit. Spöklikt!

Nästa stopp blev Sofia där vi (som vanligt) hade en eftermiddag på oss att upptäcka en storstad. Det lilla vi hann se verkade trevligt och maten smakade bra.

Efter en lång bussdag - med vitlöksdoft i bussen, eftersom matlaget höll på att sköra och marinera köttet till kvällens middag - nådde vi äntligen Lake Ohrid i Makedonien. Det ska visst vara världens 7:e djupaste insjö så vi hade förväntat oss kallt vatten, men det efterlängtade första badet blev bara skönt! Vi stod med bussarna precis vid vattnet på en jätteliten camping med bara två toaletter och EN dusch. Det var ju inte bara vi 52, utan även andra gäster på campingen så det blev lite kö ... Tur att det var sötvatten i sjön, då klarar man sig utan dusch. På kvällen blev det en försenad midsommarfest med svensk sill, ukrainsk vodka och bulgariskt grillat kött, med mera. Tema hade vi också och detta år var det "Pink army", vilket betydde att alla (utom två) gick omkring i allt möjligt som var antingen rosa eller kamouflage-färgat, till bybornas stora glädje! Jisses, vad en del var snygga! Bilder kommer!

Dagen efter blev det en tur i närområdet, mer bad och mycket slappande. Som det ska vara på en "midsommardag". Det som skilde denna midsommar mot en vanlig svensk, var vattenormarna, en ilsken svan, eldflugor, 200 kväkande grodor, och en, trodde vi, galen trummis som gick fram och tillbaka i byn mitt i natten och förde oväsen. Det visade sig vara en del av firandet av Ramadan som just hade börjat.

Sedan fortsatte vi in i Albanien och gjorde ett lunchstopp i Durres, där vi såg havet för första gången. Ett par av oss käkade snabblunch och tog ett efterlängtat dopp, det svalkade skönt. Nu har det nämligen börjat bli varmt på allvar! I bussen så kör vi med öppna dörrar och takluckor, men så fort vi stannar så blir det olidligt. Tur att de oftast har ett skuggande tak vid gränskontrollerna, som kan ta ett par timmar och där de inte uppskattar att vi är ute och springer. Tirana blev nästa nattstopp och där konstaterade vi att det är en ganska sliten stad, byggnader och monument behöver renoveras ordentligt. När mörkret sänkte sig kändes allt mycket bättre, lagom varmt och många restauranger. Vi tog oss upp i ett av stadens högsta hus där de hade en snurrande bar och en lång drinklista. :-) Men när min Bloody Mary visade sig ha en stor citronklyfta på kanten, istället för en selleri, så insåg vi att det inte var något topp-ställe i dubbel bemärkelse.

Nästa anhalt var i en förort till Budva i Montenegro. Här var det sol, bad och tvätt av kläder. Några drog iväg på sightseeing, medans jag och tre till tog en flygtur. Paragliding från den ca. 750 meter höga klippan som låg bakom staden. Helt fantastisk att snurra i termiken över bergskanten och sedan fortsätta ut över havet för diverse flygakrobatik. Värre än berg och dal-bana - men kul! Landade säkert på stranden, välte bara ett parasoll. Åt en fantastisk middag i gamla stan (det finns många gamla städer runtom i världen ...), laxcarpaccio och pepparstek. Här sover vi utan presenning på taket, bara stjärnorna över oss. Och inga mygg - fantastiskt!

Under sista etappen med buss blev det spontan bussfes. 5-6 festglada personer från den andra bussen hade fixat is när vi stannade på en mack och nu hamnade de och 10-12 av oss på sängarna längst bak i vår buss och så blandades det alla möjliga groggar. Stämningen var hög när vi till slut rullade in på campingen en bit utanför Split. Avslutningsmiddag på kvällen och så börjar den tredje etappen av resan. 7 dagar med sol och bad, böcker och paraplydrinkar, i den kroatiska övärlden! Ajöss för denna gång!

Adam Källström
Senast aktiv - från Falun, Dalarnas län, Sverige