Soluppgång från balkongen
Soluppgång från balkongen

Beslut, beslut, beslut

onsdag 16 juli 2014 Denpasar, Bali, Indonesien

Ny flygplatsbyggnad invigdes i oktober förra året vilket behövs för att möta den mängd plan och passagerare som trafikerar Ngurah Rai på Bali. Flygplatsen ligger på den lilla del fastland som förbinder stora Baliön med den lilla halvön som heter Nusa Dua. Alla flygplan kommer in från väster och lämnar ön åt öster. Här ges visa vid ankomsten och det kostar 25USD men ska betalas med 35USD, det meddelas på en skylt men på kvittot står fortfarande 25. Nåväl, det stämplades och bagaget hämtades. Transport väntade utanför tullen och Suri tog oss till Conrad på Tanjung Benoa, en del av Nusa Dua. Det är ny motorväg också från flygplatsen till halvön så det går jättefort. Helena frågar om hastighetsbegränsningen för det står 60 på en blå skylt och ovanför den står det 80 på en röd skylt. Suri skrattar och säger ”Ingen aning, det kanske är för de olika filerna eller så är det för mopederna eller för något annat. Behöver ni hyra bil och chaufför så kör jag er gärna på utflykt.”

Sex dygn med havsutsikt och ett rumsbyte. Hotellet är fullbelagt och det är ibland mer än ett bröllop i hotellets kapell vid havet. En dag har ägnats åt utflykt, Suri var dock ledig så det blev en annan chaufför, Moush.

Denna trip gick utmed västkusten och började vid templet Tanah Lot som ligger på en klippa i havet. Templet nås bara vid lågvatten. I grottorna under klippan slår vågorna in och sprutar upp i olika hål. Det är några heliga platser till på fastlandsklippsidan, som vänder sig mot tempelklippan. Det är vackert med de delade stenväggarna och fridfullt fast det är jättemycket folk. Det är livlig kommers utanför tempelområdet och det går att köpa grillad majskolv och få en tatuering i samma mobila kiosk. Lite duggregn kombinerat med hög värme gör att det känns som att promenera i en plastpåse och efter lite vimsande, vi hamnade i en procession, nåddes parkeringen med AC, svala handdukar och en glad Moush. Puh.

Under transporten till Jimbaran berättar han att det inte finns några hastighetsbegränsningar på Bali. Är det mycket folk runt omkring så kör man kanske lite saktare bara. De yngre kallas för monkey drivers eftersom de hoppar från sida till sida. Det är galna övergångar för de som ska göra u-sväng. De stannar i den snabba filen, slår på varningsblinkers (om det är en bil) och sedan görs en u-sväng vid tillfälle. Rondellkörningarna är också en upplevelse, lite franskt fast med vänstertrafik. Den som kör in i rondellen har företräde.

Jimbaran är en strandremsa precis söder om flygplatsen känd för fiskerestauranger och fina solnedgångar. Hummerlunch intogs med vacker havsvy och det är kontrastigt när stora flygplan går in för landning bakom de traditionella, små fiskebåtarna. En orkester går runt på stranden och spelar för de som betalar, de som spelar är jätteglada.

Sedan bar det av till Uluwatutemplet. På halvöns västra spets ligger Uluwatu och det är högst uppe på klippan med branta stup ner till havet. Massor av apor svingar sig runt och Moush varnar för att bära lösa delar. Det händer att turister blir av med glasögon, örhängen, kepsar, ja allt som är löst. Det är vansinnigt vackert och en lång gångväg med stenstaket sträcker sig utmed berget. Gångvägen är stenlagd och börjar ge vika, det växer gräs mellan sprickorna men det känns tryggt ändå. Det kanske var för att det gällde att hålla koll på apornas göranden mer än att fundera över hållfastheten. Väl värt ett besök och det är säkert minst lika vackert i solnedgången. Överallt tycker vi att det har varit mycket folk medan Moush tycker att det var ett bra val med utflykt mitt på dagen för på kvällen är det tvärtjockt.

Beslut, beslut, beslut. Det börjar med att besluta vilken väg som ska väljas till frukosten, genom hotellet eller trädgården eller utmed stranden eller en kombo? Vad ska ätas och givetvis, var ska det hängas idag, i hyddan eller på altanen eller en fika på en av våra balkonger eller en kombo? Soluppgångarna är magiska och blir ändå lite olika beroende på moln eller inte moln och finns det moln så är de olika från morgon till morgon.

Under dagen diskuteras det sporadiskt kring valen för lunch och middag, det avhandlas såväl lokal som meny. Bland höjdpunkterna återfinns den japanska buffén med en grillad fisk som heter Gindara samt en middag på Sakala under stjärnhimlen. Efter middagen ligger vi och tittar på stjärnorna och i vardagsrummet har vi en liten hussalamander. Bosse har flyttat på hen en gång men hen kom tillbaka.

Jakarta Post förmedlar nyheterna varje morgon, även i år är det Ramadan samtidigt som vi är här. Det står mycket om hur många verser som ska läsas och hur fort det ska gå att läsa dessa de första 25 dagarna. Men här på Bali är det över 90% hinduer vilket skiljer Bali från övriga Indonesien som är lika utsträckt i bredd som Atlanten. Indonesien har just valt en ny president som har höga förväntningar på sig. En rookie som få trodde hade någon chans.

Om 3 timmar bär det av till flygplatsen och Bangkok, vilka kläder är det bäst att flyga i?

Bo Holmstedt