White mountains/Apalachian trail
White mountains/Apalachian trail

Vädertiming

fredag 18 juli 2014 Franconia, New Hampshire, USA

Nationalparkerna här i staterna håller hög klass, det måste man säga. Först acadia som inte bara var väldigt vacker (som den halvö vid atlantkusten den är) utan också väldigt välorganiserad med bland annat fri buss runt hela parken. Och nu är vi i White Mountain national park, ett annat riktigt ess.

Från första kvällen vi kom hit fick vi en lysande solnedgång över bergen. Nästa dag (igår) for vi runt parken och avslutade med en bra vandring längs ett vattenfall , plus att vi fick se ett antal gamla broar täckta med tak - efterlängtat av Jonathan. Det var dock idag som vi verkligen fick se vad white mountains går för, då vi gav oss upp på en hike. Då vi endast visste att den var ca 13 kilometer och började och slutade på samma ställe, var det bara att sätta igång. Visade sig dock att det startade rätt upp längs några vattenfall. 1 timme och 40 minuter tog det, men sen blev det makalösa utsikt då vi gick några kilometer längs bergskammen. Vi hade faktiskt kommit riktigt högt, och man hade en vid vy 360 grader. Bra betalt för jobbet!

Vi har ju haft lysande väder hela tiden, men nu fick vi visa på bra timing också. Utlovat regn i acadia kom inte förns vi åkte. Öste ner hela den dagen. Även regn igår, men det passade bra med bilplaner och när vi behövde det blev det uppehåll. Idag och fortsättningsvis alla det vara fint.

Så något om amerikaner. De lever verkligen upp till ryktet om att vara extroverta, speciellt dem som märks. Många är det iaf som gärna spenderar 5 min med en främling. Och dem är väldigt trevliga.

Viktor Fredriksson
Senast aktiv - från Linköping, Östergötlands län, Sverige