Gasa genom turbulensen

tisdag 19 augusti 2014 Torshamn, Streymoy, Färöarna

Så kan man nog sammafatta det vi upplevt av Färöarna än så länge. Det började i samband med inflygningen då kaptenen berättade att det skulle vara lite turbulens framöver, men han skulle köra lite snabbare igenom det så det skulle vara kortvarigt. Det var landningen. Jag har sällan varit med om att ett plan har ökat farten inför landning för att sedan tvärnita (och för är det första gången, utanför chartersammanhang, som passagerarna applåderar extern landning. I övrigt så var flygresan mycket trevlig (i alla fall efter att jag lyckats sätta mig så att balken vid mitt säte inte var i vägen), Atlantic Airways bjöd faktiskt på lite att äta och en hel del att dricka (vilket kanske underlättade problemet med balken). Kanske något för SAS...

I går besökte vi ön My kines som man tar sig till med båt. Även denne kaptenens åsikt verkade vara att köra snabbare ju större vågorna/turbulensen är för att komma igenom dem snabbare... Väl framme blev det en liten promenad till en fyr. Som tur var så hade vi tagit med vandringskängor och kläder, för vi hade inte riktigt räknat med regnet... eller ja, solen, eller vinden... eller ja det, mycket flexibla (Karins ordval) vädret på Färöarna. Under de första två timmarna av vandringen växlade vädret varje kvart, ibland lite beroende på vilken sid av bergakungen vi var. Men det gör ju det hela lite trevligare... Därefter lyckades solen komma fram oceanen tillbaka blev riktit fin med vacker utsikt över fågelklipporna och bergssluttningarnas ängar där fåren betade och lunnefåglarna hade sina bon.

Idag fortsatte vi mot Torshavn och färjan till Suđuroy för en sightseeing i morgon. Denna gång med bil, står det, men det blir nog lite vandring gissar jag. Återkommer!

Thomas Renlund
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige