Sommarnatt...

fredag 22 augusti 2014 Torshamn, Streymoy, Färöarna

Senast jag skrev så satt vi på färjan till Suđuroy där vi stannade i två nätter. Hotellet var kanske inte det bästa (påminde om ett sunkigt småstadshotell, vilket det ju faktiskt är) men tydligen det enda på ön. Förutom oss så verkade det bo en hel del telereparatörer som väl på att fixa masterna på ön. Restauranger var det inte så bra med heller så vi fick äta i hotellets matsal/pub/disko/behöver-en-make-over-snarast-rum. Nåja, får väl kalla det för pittoreskt...

Rundturen på ön var desto mer givande med en äldre herre som körde oss runt över fjällen på ön samtidigt som han berättade små anekdoter.
På eftermiddagen så tänkte vi vandra till en sjö som låg på andra sidan fjället från Tvøroyri. Tyvärr så hade vi missförstått kartan lite så vi vände när vi nästa var framme. Dock var utsikten värd det ändå. Jag skyller allt på Karin som hade lite svårt att hänga med när det gick uppför (och nedför)... ;)

Igår kom vi tillbaka till Torshavn tidigt på morgonen. Eftersom det regnade och vädret ju kan vara lite flexibelt så åkte vi över fjället till Kirkjubøur som var den första bosättningen (?) på Färöarna och där det finns en gammal kyrkoruin från medeltiden. Efter lite bilder på de obligatoriska färöiska svarta husen med torvtak så åkte vi tillbaka till Torshavn för att checka in på hotellet. Dock visade det sig att de var övervakade så vi fick åka till ett annat. Lite oklart om det är bättre med det låg i alla fall mer centralt.
Efter att vi slutligen lyckats checka in så gick vi en lite promenad runt staden för att se dess highlights. Den var planerad till två timmar, men vi gjorde lite paus för sushi lunch och fika längst vägen så det slutade med att det tog hela eftermiddagen (inkluderade också lite omvägar).

Dagen avslutades med en trerätters middag på en av stadens bästa restauranger som var helt suverän.

Idag blev det ännu en färja ut till Nólsoy för lite vandring och ytterligare anekdoter från en äldre herre (börjar se ett mönster). Denna tog dock ett steg ytterligare och spelade lite fin orgelmusik för oss.

Imorgon bär det av mot Vestmannaklipporna för lite fågelskådning.

Vi hörs!

Thomas Renlund