Sö sliding kjub

måndag 25 augusti 2014 Saltangará, Eysturoy, Färöarna

Nu börjar det dra ihop sig till hemresa. Men först ska vi till Gjogv och titta på klippformationer... ;)

Sedan sist så har vi lämnat Torshavn och varit två dagar i Klaksvik, som är Färöarna näst största stad. Där tog vi färjan över till Kalsoy och tog en liten två timmars vandring till en fyr. Trots Karins motsättning till att börja vandringen 150-200 m rakt upp så var det en lyckad promenad och fortsatt tur med vädret. Tanken var att stanna i en by på ön och fika lite efteråt, men som det andra genomgående temat för resan (gasa genom turbulens var ju det första) så verkade det ha stängt för säsongen (eller vi hittade det i alla fall inte, vilket kanske också är ett tema...). Nåja, det fick bli kaffe på en mack i Klaksvik innan vi under eftermiddagen åkte runt Borđoy och Viđoy.

Hittills så har väl Torshavn varit trevligast. Här lyckade vi också äta på två av de bästa restaurangerna. Färöisk mat är ju riktigt god. Ett av ställena var kanske i och för sig lite väl fint med 7 rätters avsmakning (och små portioner - en bestod av en halv rova), men man betalar väl för utsikten och upplevelsen.

Thomas Renlund
Senast aktiv - från Uppsala, Uppsala län, Sverige