Death Valley

lördag 27 september 2014 Furnace Creek, Kalifornien, USA

Straxt utanför Las Vegas hittade vi ett litet frukosthak där vi intog en riktig amerikansk frukost med sirap till pannkakorna.
Efter runt två timmars bilresa var vi framme i Furnace Creek där vi skulle bo. En gammal arbetsrange som är ombyggd till hotell i riktig gammal västernstil. Här finns tre restauranger, ett Borax museum, en store, camping och en golfbana (som är öppen mellan 6.30 - 14.00)
Efter incheckning åkte vi runt och tittade på ett helt otroligt landskap. Detta kan inte finnas någon annan stans i världen.
Badwater - som är en uttorkad sjö som är belägen 282 fot (85,5 meter) under havsnivån. Den högsta temp som har uppmäts här är 137 F ca:57 grader C. Medeltemperaturen är ca: 35, som det var i dag.
Natural bridge - märkliga formationer som har skapats i berget med bl..a som en bro.
Devils Golf Course - ett så ogästvänligt ställe att inte ens jävulen skulle vilja spela golf där. Ett landskap som består av saltkristaller i en mycket otrevlig form.
Artist Drive - en bilväg genom ett landskap i alla upptänkliga färger nästan helt utan växtlighet med med mycket varierande formationer. Makalöst vackert!
Poolen på området var nog den varmaste någon av oss har badat i. Värms tydligen upp av en varm källa i närheten.
De två restaurangerna blev snabbt full då det kom två bussar och ett stort MC-gäng. Men vi lyckades hitta ett bord ganska snabbt. Efter ett glas vin på balkongen var den dagen slut.