En vacker vy över Half Dome
En vacker vy över Half Dome

En dag i Yosemite

måndag 29 september 2014 Oakhurst, Kalifornien, USA

Vi äter en tidig frukost på hotellet innan vi beger oss mot nationalparken Yosemite. Morgonen är lite kylig men kortbyxorna får vara på. Vi förstod inte vilken stigning och förändring det skulle bli. Vi stiger som mest upp till nästan 10 000 fot (3 000 m) och 29 F (-3 C) med snö på backen! Vyerna i denna del är helt otrolig.
Från att ha haft -3 C har vi runt 20 C bara en timme senare när vi är nere på runt 1500 m och i Yosemite Valley.
I USA är man otroligt duktig på att ta hand om många besökare i en känslig natur. Det visar man väldigt väl här i Yosemite nationalpark. Vandringsleder, shuttelbussar, campingplatser, hotell och stora parkeringsplatser allt för att folk ska kunna utnyttja parken på deras förmåga.
Nu har vi sett Half Dome och El Capitan från flera olika håll. Det är både mäktigt och majestätiskt.
På vägen ner mot Oakhurst stannade vi i Maliposa Grove och tittade på de gigantiska sekvojaträden är upp till 3 000 år gamla och kan bli upp till 100 m höga. Några av de träd vi såg hade en diameter på 7-8 meter. Även detta var en mäktig syn!!
Nu var vi åter så trötta i huvudet av alla intryck att vi begav oss till hotellet i Oakhurst. Efter en god middag på den italienska restaurangen De Cicco och en runda vist på rummet var det natti natti.