4/10-11/10

lördag 11 oktober 2014 Omiš, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Hej
I loviste har vi gått på upptäcktsfärder runt by och ut på landet. På kvällarna ylas det hej vilt i skogen, som ligger bakom campingen. Nu har vi fått reda på att ljuden kommer från schakaler. Måndag morgon packade vi och drog vidare från Peljesac, som är berömt för landets bästa viner. Vi stannade vid en av de otaliga försäljningsställen utmed vägen, och kom ner i en mysig vinkällare, där damen tappade upp vin på en 2- liters plastflaska direkt från fatet. Nästa stopp blev Ston, som har en inponerande försvarsmur från 1300talet, den är hela 5km lång. Så småningom hamnade vi vid Gradac , vilket visade sig vara en sömning liten håla utan någon affär , men med ett kloster som granne, och en kyrkklocka som förkunnade tiden en gång i halvtimmen från kl:07,00 till 22,00. Byn lämnades redan nästa dag till förmån för Omis, lite söder om Split. Här är betydligt trevligare. På campingen har vi fått ett privat duschrum med toa, lyxigt värre. Här har vi bl.a. Varit uppe i en fästning, där man har en fin utsikt över stan, cyklat någon mil utmed floden, varit på sandstranden( den enda vi sett) och förstås badat, fast vattnet är lite svalare. Här stannar vi nog tills det är dax att bege oss hemåt.

Gull-Britt Johansson
Senast aktiv - från Marco Island, Florida, USA