Flygplansmaten
Flygplansmaten

Första dagen i Kathmandu

torsdag 13 november 2014 Katmandu, Central Development Region, Nepal

Shit vilken lång dag! Sista dagen på jobbet blev inte riktig så kort som jag tänkte mig. Istället för att åka hem och packa vid 8-tiden och sova ordentligt så blev jag kvar på kontoret till kl 1, sen hem och packa och fixa. Det slutade med att jag fick 2 timmars sömn innan det var dags att gå ner och möta taxin, som var 25 minuter försenad.

Vi hann iallafall till flygplatsen och checkade in. Trött som fan. Somnade direkt på planet och vaknade av att vi landade i Bombay. Somnade om direkt igen och vaknade av att någon skrek EXCUSE ME ESCUSE ME ESCUSE ME och ville kolla på mitt boradingcard. Somnade igen och vaknade av att vi lyfte. Somnade till och från hela resan till Delhi.

I Delhi hade vi ca 45 minuter på flygplatsen, dessa spenderades med att vräka i sig McDonaldsmat och sedan skölja ner det med Starbucks kaffe. Saker jag inte skulle äta hemma i Sverige men som är ack så gott här! :P

Sista flighten var bara 1 timma och 20 minuter. Man kunde se Himalaya från flygplanet.

Väl nere på marken klev vi av till en betydligt svalare luft än i Goa. Kändes grymt skönt att andas lite sval luft! Vi hade med oss 50 dollar i cash för visumet och började kolla på att fylla i en blankett för visum, men det verkade jobbigt. Hittade en maskin där man kunde scanna sitt pass och ansöka direkt helt digitalt, tog mindre än en minut sedan var det klart. Den scannade in all data från passet och fyllde i formuläret automatiskt. Sedan var det bara att gå till en gubbe och visa pappret, betala 25 dollar per pass och så var man klar. Tänk om det kunde vara lika smidigt att fixa visum till Indien!

Prepaid taxi till hotellet och däcka. Sov så sjukt tungt. Men lyckades ändå vakna ur min koma. Vi bestämde oss för att promenera på stan. Skönt att dra på sig en tjocktröja i kylan! Vi hamnade på Durbar Square, sedan upp till Thamel där vi käkade på Roadhouse Cafe. Nachos, iste, tiramisu, varm choklad, äppelpaj. Gott och väldigt mysigt ställe. Gamla delen av Kathmandu är grymt fin och det är proppat med Caféer med bra kaffe och gratis wifi!

Jag köpte även regnbågsstrumpor! I morgon skall vi träffa Rajesh, den gamla bartendern på Cocktails and Dreams, och så skall vi hyra MC. I övermorgon rör vi oss vidare upp i bergen!

Fabian Mossberg