Mot Pokhara

lördag 15 november 2014 Pokhara, Mid-Western Development Region, Nepal

Klockan ringde 07.30. Vi gick upp nästan direkt, packade ihop sakerna och checkade ut.

Med hjälp av google maps navigator fick vi en superbra ofrivillig sightseeing av Kathmandus smågator. Vi hamnade till slut på cafét vi bestämt oss för att käka på, Northfield Cafe, det var helt okej, inget super.

Efter en ganska hastig frukost införskaffade jag mig en nepalesisk vind/regnjacka eftersom jag bara hade tröja på mig. Dagen innan hade vi skaffat halsduk, vantar och raggsockar. På med allt utom raggsockarna och iväg mot Pokhara.

Vägarna här i Nepal är helt fantastiska jämfört med Indien. Det var nästan som svenska landsvägar som slingrade sig fram mellan bergen och längs floderna. Vi kunde hålla en bra hastighet och fick många fina vyer. Det tog oss ca 6 timmar inklusive två pauser att nå Pokhara, 20 mil från Kathmandu.

Väl framme checkade vi in på hotellet som vi köpt med kraftig rabatt på internet igår kväll, det är ett budgethotell som ligger nära sjön här. Ett stenkast från "smeten". Riktigt mysigt tegelhus med många fina nepalesiska detaljer i mörkt trä.

Efter en runda på stan käkade vi vegetarisk sushi, sedan kaffe och nepalesisk ostbricka, sen till hotellet för att däcka.

I morgon hoppas vi på klart väder så att vi kan se Himalayas snöklädda bergstoppar och ta en paragliding tur.

Att hyra motorcykeln var det absolut bästa vi kunde gjort! Det är ett extremt bra sett att resa runt i Nepal. Både vägar och trafik är betydligt bättre än i Indien.

Fabian Mossberg