Slapp söndag i Pokhara

söndag 16 november 2014 Pokhara, Mid-Western Development Region, Nepal

Söndagen var en lugn dag. Vi funderade på att paraglida men eftersom det var så molnigt så tänkte jag att vi lika gärna kan göra det om några dagar. Antingen är det fortfarande molnigt, eller så har det spruckit upp.

Istället försökte vi åka runt sjön men hamnade på en liten väg upp längs berget, vägen blev till en liten väg som blev till en stig som blev till en liten stig. Sedan insåg vi att det inte går så vi fick vända. Tydligen skall man bara "trekka" där, men det orkar man ju inte.

Istället åkte vi in till stan och åt crepes på ett ställe som hette Metro. Sjukt goda och STORA crepes! På crepe stället satt vi bredvid ett tyskt par som pratade på tyska, men så började den ena av dom läsa på engelska, en text om att man måste lämna indien i minst 60 dagar innan man får åka in igen. Jag förstod att dom satt och lästa gamla texter om visumreglerna så jag la mig i och förklarade hur det ligger till. Dom blev glada och berättade att dom var på bilsemester. För bara någon månad sedan hade jag två couchsurfare hemma hos mig som hade åkt med bil från Portugal, och nu träffade vi alltså ytterligare två personer som bilar från Europa till Indien.

Dom var på väg till Goa så jag sa till dom att höra av sig när dom kom förbi, men först skulle dom till Darjeeling.

Mot eftermiddagen kollade vi på en karta hur vi kunde ta oss upp på det stora berget och hittade en väg, åkte upp och fick en vidunderlig utsikt över staden och sjön. Vi drack te och träffade getter som vi klappade.

På kvällen åt vi sushi på Koto, ett grymt bra japanskt ställe, det var dessutom fullproppat med japaner där. Efter sushi blev det varm choklad och sen sova, lång dag i morgon!

Fabian Mossberg