Nairobi

fredag 19 december 2014 Ruhengeri, Northern Province, Rwanda

Nu har vi hittat till hotellet med. Vi landade enligt planen I Nairobi, fixade visa och hade turen att kunna köpa östafrikavisum, nu behöver vi inte tänka på detta, när vi reser till Uganda och Rwanda. Och så kostade det mindre än vad vi hade räknat med, skönt. Istället för 150 $ var betalade vi bara 100 $ var. Det räcker ju gott. Och så tog det en lång stund att fixa det, det var faktiskt så, att vi var de sista som lämnade ankomsthallen. På flygplatsen hämtade vi också ut lokala pengar, kenyanska Schilling. Sedan var det bara att hoppas hitta en taxi som skulle köra oss till hotellet. Det vimlade av militärer, beväpnade med k-pistar, det kändes lite läskigt. Och mitt I allt detta stod en glad man, som vi faktiskt kände igen. Jacob, vår guide på senaste resa I Afrika. Jacob blev också väldigt glad och bjöd oss på skjuts in till stan och fixade där en taxi som skulle ta oss till vårt hotell. Han jobbar fortfarande som guide, men denna gång hade han hand en grupp från ett systerbolag. De var också på väg till bersgorillor.
Nu har vi ätit god mat på hotellet, pasta och pizza och planerar morgondagen.

Deutsche Version:
Jetzt sind wir auch am Hotel angekommen. Der Flieger ist planmäßig in Nairobi gelandet, wir haben ein Visum für ganz Ostafrika, was uns sehr lieb ist. Es war auch billiger als wir glaubten, wir haben mit 150 $ per Person gerechnet sind aber mit 100$ weggekommen. Das Ganze war doch etwas zeitraubend, wir haben als letzte die Ankunftshalle verlassen können mit unserem Gepäck. In Schweden konnten wir keine kenianische Schilling besorgen, und wenn man ein Taxi bezahlen soll, ist es schon gut, Geld in der einheimischen Währung zu haben, deshalb haben wir Geld am Geldautomaten geholt. Am Flugplatz waren viele Soldaten mit Maschinenpistole, was einem schon etwas Angst einjagen kann. Die kenianische Vorsicht gilt wohl hauptsächlich der AlQuaida. Aber Mitten im Gedränge von Menschen vor dem Flugplatz, haben wir einen Bekannten getroffen, der Reiseführer von vor drei Jahren stand vor uns und hat uns angegrinst. Er hat uns direkt erkannt. Die Welt ist schon sehr klein. Jakob hat uns mit in die Stadt genommen, und uns ein Taxi bestellt, dass uns zum Hotel gebracht hat. Jacob hat eine andere Gruppe von einer Schwestergesellschaft von Intrepidtravel, hat aber gesagt, dass wir uns vielleicht nochmal begegnen könnten. Jetzt sitzen wir im Restaurant unseres Hotels, haben gut gegessen und gehen bald ins Bett, denn die Reise war schon anstrengend.

Margit, Christer, Jonas & Markus Hagström
Senast aktiv - från Ruhengeri, Northern Province, Rwanda