20 december spännande hemligt äventyr startar

lördag 20 december 2014 Hoàng Động, Haiphong, Vietnam

Det blev en tidig morgon idag, klockan ringde klockan 5 för att vi skulle hinna med flyget till Da Lat. De enda instruktioner vi fått var att infinna oss i Da lat senast kl 12 den 20 december för att möta upp Peter och Tina. Sagt och gjort så landade vi i Da Lat där vi blev uppmötta och inpackade i en taxi som tog med oss på vindlande vägar in till staden, Vi får små ledtrådar och gliringar om vad vi ska hitta på och första riktiga insikten får vi när vi stannar utan för en byggnhad vi läst och sett en hel del om, nämliogen Craxy House! Ett av de topp 10 mest bizarra hotellen i världen. http://www.crazyhouse.vn/index.phpoption=com_content&view=article&id=79&Itemid=105&lang=en
Vi blev incheckade i myr-rummet och PoT i Gourd-rummet innan vi begav oss ut för att leta upp lunch. Efter lunch fångades en taxin in och begav oss på ytterligare en hemlig vindlande resa bort till linbanestationen, en flera kilometer lång resa, högt över marken på vissa ställen och trädskrapande nivå på andra, men alltid med en häpnandsväckande utsikt. När vi kom över till andra sidan besökte vi ett kloster och dess trädgård där munkarna fortfarande praktiserar. När man kommit in en bit på området föll ett lugn över oss, en kombination av doften av rökelsen och blommor, ljudet av dämpade röster och över det det regelbundna djupa, klangen av det kärl munken slog till, tillsammans med den välplanerade trädgården med de omsorgsfullt planerade rabbaterna som kompleterade olika element av färger, dofter, blommor, buskar, stenar och träd tvingade oss ner i varv på ett ofärväntat och rofyllt sätt. Vi bestämde oss för en lite lyxigare middag denna kväll och efter att hämtat ut pengar kom vi överrens om att ta en taxi
-som den där till exempel sa Tina och pekade på en taxi i rondellen
Taxichaffisen, Viet vinkade att han sett oss och stannade till så att vi kunde hoppa in. Viet visade sig vara en rikemansson och univeritetsutbildad och därför den första vietnamesen som talade riktigt bra engelska och medan han skjutasade ut oss till den gamla järnvägsstationen där vi skulle äta middag i en restaurerad fransk tågvagn så berättade han att kunde ta med osss på en dagstur i sin privata bil till ett bättre pris än det som erbjuds som vanliga turer (eftersom både Tina och jag fått broschyrer om detta på crazy house visste vi att det han sa stämde) och innan vi hoppade ur taxin hade vi bokat en dagstur till nästa dag.
Vi strosade fram till tågvagnen och slog oss ned medan personalen kom med menyer och värmelampa. Vi studerade både menyerna och inredningen i den ganska stora tågvagnen med träpanel och förstoringar av gamla frimärken och bilder på tåg från olika delar av vägen innan vi beställde in fördrinkar och därefter lite västvärldsinspirerad mat och en flaska av de lokala rödvinet att dela på. Efter en skrattfylld middag begav vi oss tillbaka till hotellet och en tidig kväll, för att orka med morgondagens eskapader, men först bad vi receptionen tända en brasa i vårt myrrum och medan den nyfikna och snacksaliga kille gjorde igjordning brasan, drog vi fram den stora filten och våra böcker för att spendera en timme med en god bok och en sprakande brasa.

Carita Waldeman
Senast aktiv - från Hoàng Động, Haiphong, Vietnam