Bilkaos på väg in i Kampala
Bilkaos på väg in i Kampala

Big Mike!

onsdag 21 januari 2015 Kampala, Central Region, Jamhuri ya Uganda

Idag stod Kampala på schemat, Ugandas huvudstad. Där vi ska vara två nätter.
Vi märkte på morgonen att vi mer eller mindre sovit precis vid ekvatorn. Lite komiskt att vi inte såg det på kvällen, men det var ju bäckmörkt..
Vi hade ca 20 km kvar att köra tills vi var framme. Men i och med dåliga vägar och mycket trafik skulle det ta 3-4 timmar att köra. Inte mycket hände. De flesta var ganska trötta, inklusive jag och Isabella. Så vi somnade bredvid varandra på en av bäddarna på bussen. Fick höra efteråt att några män utanför hade pekat på oss och skakat på huvudet som för att berätta "så får man inte göra, sova bredvid varandra utan att vara gifta", typ. Haha!
Vi stannade till vid en bensinmack för att sträcka på benen och köpa en Cola!
Sen fortsatte bussen i köer och kaos genom Kampala. Vår camping låg på andra sidan stan. Så tog ett tag innan vi var framme. Men väl framme, wow, jättefint ställe och ÄNTLIGEN POOL!
När vi hade parkerat sprang vi iväg till duscharna för att göra oss fräscha. För på kvällen skulle vi nämligen till Big Mike, en nattklubb inne i stan. Vår reseledare/chaufför Martin kände ägaren till stället, två svenskar såklart.. Så han hade lovat bästa möjliga service ;)
Väl i duschen fick jag duscha utan att bränna mig eller frysa ihjäl för första gången på resan hittills!
Isabella var matlag idag. Så hon och resten av matlaget började med maten strax efter vi duschat. På menyn stod det WOOOOOK med nudlar, mmmm, så himla gott!
Jag satte mig samtidigt i baren och loggade in på wi-fi för att uppdatera mig lite med omvärlden.
Under eftermiddagen hände inte så mycket, slappade med de andra runt poolen och det blev även lite kortspel innan det var dags att klä upp sig.
Det var klänning, långbyxor och skjorta som gällde ikväll. Fint ska det va. Med taxi for vi alla iväg in till stan. Eftersom campingen var så långt från centrum tog det ca. 30 min innan vi var framme. Väl framme vid Big Mike fick vi reda på att det var happy hour fram till kl 21, dvs. endast 15000 för en drink, vilket är ca. 45 kr. Så vi beställde en drink att dela på, en strawberry daiquiri. Så himla god, färska jordgubbar i också!!!
Vi beställde mat samtidigt som vi var i baren, så skulle vi gå och sätta oss vid bords så fort den första maten var klar. Jag beställde plankstek, första gången jag äter det, tänkte först ta en hamburgare, men Isabella övertalade mig med argumentet "detta är nog sista tillfället du kan få "svensk" mat innan vi är hemma och hamburgare kan du äta på andra ställen", dock beställde hon själv en hamburgare, med bearnaisesås och guacamole till.
Väl till bords och när maten började trilla in startade kaoset. Som vanligt när man är fler än 10 personer som ska äta. Folk tog fel beställning och antog att det var deras rätt, när det i själva verkat var någon annans "för i Afrika har dom ju ingen koll på beställningar"... "Host host". Skärp er!
Till sist hade nästan alla fått sin mat utan jag och David som båda hade beställt samma rätt (och Isabellas guacamole var ju så klart slut också, som vanligt). Men efter en stund kom en plankstek till, men Davids ville aldrig komma.. Så Martin tog saken i egna händer och pratade med köket. Till slut.. Efter att jag till och med ätit upp fick han tillslut sin mat, men dock utan potatismos. Det blev pommes istället. Men jaja, ibland blir inte allt som man tänkt sig.
Sen gick vi upp till baren igen och hängde. Jag var ganska trött (och lite grinig över matsituationen). Så vi var några som bestämde oss för att ta en taxi tillbaka ganska snart. Väl tillbaka på campingen gjorde vi iordning sängen och gick och borstade tänderna och då, då jävlar kom regnet. Och då menar jag inte lite regn, utan MYCKET regn. Så vi fick springa som idioter tillbaka till bussen och lyckades klara oss ganska bra från att bli blöta. Det var värre för de som fortfarande var kvar på Big Mike.
God natt!!

Isabella Vescovi