Amerikansk stridsvagn utanför krigsmuseet.
Amerikansk stridsvagn utanför krigsmuseet.

Vårrullar, vitlök och ost!!

onsdag 28 januari 2015 Ho Chi Minh-staden, Vietnam

Idag var det dags att på allvar säga hej till Vietnam och upptäcka Ho chi minh! ??
Vi gick upp tidigt och började dagen med att äta ett fantastisk gott bröd med vitlök och ost på <33
Sen tog vi vår lilla karta och letade upp en smått kaotisk marknad och många fina byggnader. Vi hann pricka av halva kartan innan lunch. Som lunch hittade vi ett jättelitet ställe där det bara var vietnameser som åt. Liiite konstig mat var det men vi hittade godbitar i båda våra rätter så att vi blev mätta!
På eftermiddagen gick vi på ett museum om Vietnamkriget. Det var inte så mycket fakta om varför det var krig utan mer bilder och berättelser som visade hur hemska de amerikanska soldaterna hade varit. Det var många hemska bilder!
En intressant sak var att de i ett rum hade satt upp affischer som visade hur omvärlden protesterade mot kriget och där hittade vi en svensk annons.
På kvällen kom det som vi hade sett framemot mest: middag på Babas! En indisk restaurang ??
Vi beställde både in förrätt, varsin huvudrätt och världens bästa nanbröd fullt med vitlök. Isabellas mat var sååå stark men det var ändå sjukt gott!! ??
Vad mer? Vi har bokat in en guidad tur imorgon till cu chi tunnlarna och lärt oss att gå över gatan bland all trafik utan att få panik. Dessutom så har vi ätit två fantastiska vårrullar, beundrat söta barn och fönstershoppat turistiga Vietnam-linnen.

Isabella Vescovi
Senast aktiv - från Ubud, Bali, Indonesien