Allting ordnar sig till slut.

söndag 1 februari 2015 Taungoo, Bago Region, Myanmar (a)

Vi lämnade Mandalay och våra kära vänner för en 9 timmars tågresa till Tuangoo.

Tanken var att det skulle bli behagligare att resa med tåg än att skumpa fram i en varm buss. Ack vad vi bedrog oss. Det är svårt att med ord beskriva tågresan men vi gör ett försök.
Även om vi åkte upper class och slapp att sitta på träbänkar var det ömsom som att åka på ett lastbilsflak på en gropig åker och svår sjögång.

Dörrarna gick inte att stänga, taket höll på att ramla ner,fönstren var så smutsiga att det gick knappt att se ut, toalettbesök vågade man inte ens att tänka på.

På varje station klev nya försäljare på med allehanda matvaror, varma som kalla. Vi hade blivit varnade att inte köpa något på tåget och nu förstod vi varför.

Väl framme fanns ingen taxi vid stationen utan en hord av cykelrikshor. Det var bara att försöka stuva fast bagaget och Väinö hade problem med att få ned baken i sätet. Cykelrikshorna är gjorda för asiater och inte halvfeta västerlänningar.
Två raska gossar cyklade iväg med oss ut ur stan. Vi började fundera över hotellet som vi bokat.
Efter några kilometer svängde de in på en liten grusväg och vi blev ännu mer oroade men allt löste sig.

Nu sitter vi ensamma på en 15 meter balkong med savannliknande utsikt och skriver detta brev.

Till frukost dukas det fram ett tjugotal smårätter förutom pannkakor och omeletter.

På dagarna har vi cyklat omkring i de små byarna och väckt en viss uppståndelse, varje gång vi stannar till för en vilopaus samlas byborna och tittar storögt på oss.
Kanske inte så konstigt. Om en burmes kom cyklande i Hillared skulle även han väcka uppmärksamhet.

Med lärdom av tågresan tar vi bussen till Yangon i morgon.

Väinö Kainelainen
Senast aktiv - från Hillared, Västra Götalands län, Sverige