Melbourne/Canberra

lördag 28 mars 2015 Canberra, Australian Capital Territory, Australien

Hej på er alla våra vänner!
Vi lämnade bilen på Melbournes flygplats och tog taxi in till vårt hotell som låg mitt i centrala Melbourne en storstad som påminde mycket om New York. Höga skyskrapor i glas, människor och bilar överallt. Här är väldigt lätt att hitta gatorna går helt parallellt med varandra. Vi letade oss fram till några av Melbournes vackra parker där vi kunde komma ifrån den värsta storstadshetsen och få lite lugn. Vi åkte en sightseeing buss och tittade på alla vackra sevärdheter bl.a S:t Pauls Katedralen,chinatown, Flinder street station en vacker gammal järnvägsstation som fortfarande är Melbournes viktigaste station, Melbourne cricketground som rymde över 100000 människor, Shrine of Rememberance en minnesplats ifrån de olika krigen som australien medverkat i - mäktigt och storslaget.
Därefter blev det shopping i de fina varuhusen. Efter denna intensiva dag i storstaden slocknade vi direkt när vi lade huvudet på kudden.
Nästa dag bar det iväg med tåg och buss till huvudstaden Canberra, denna resa tog ca 9 timmar.
hungriga och trötta anlände vi till Canberra som inte alls gav samma storstadsintryck. Den har inte alls samma struktur så den är svår att hitta i. Den är uppbyggd helt för parlamentet med en stadskärna i storlek med Växjö. Här bor mindre än 400 000 människor.
Vi trodde att vi skulle kunna gå och se oss omkring men efter en timmes promenad hade vi inte ens nått till parlamentet, avstånden är jättelånga så vi insåg att sightseeing buss var bästa alternativet.
På denna rundresa upptäckte vi stor och mäktig denna stad var, framförallt var alla parlaments byggnader, parker och krigsminnes märken otroligt mäktiga och påkostade.
Allt här i Australien är mycket dyrare än hemma en glass kostar ca 35 kr, en kopp kaffe detsamma, en lunch för två ca 250 kr, kläder och smink är också dyrare än hemma i Sverige.
Nu sitter vi på ett cafe´och skriver denna dagbok vi är lite snåla för på hotellet där vi bodde inatt kostade det 70 kr i timmen.
Vi sitter här och väntar på bussen till Sidney.
Solen skiner men det är lite kyligt, här är höstkänsla.
Ha en fortsatt skön helg alla våra vänner.
Var rädda om er
Många kramar