Mitt andra hem

lördag 28 mars 2015 Bobo-Dioulasso, Hauts-Bassins, Burkina Faso

Hejhej vanner!

Ni som bott med mig vet hur ofta jag pratar om Bobo Dioulasso. Detta stallet har verkligen gravt sig djupt in i hjartat och nu ar jag tillbaks. Nar jag var pa vag till Burkina fran Ghana blev jag lite osaker. Kan det verkligen vara sa bra som jag har malat upp det i minnet? Eller kommer manniskorna vara pafrestande och staden smutsig och varm? Maten smaklos? Natterna stjarnlosa?

Pa grund av Ghanas daliga mojligheter att anvanda internet hade jag inte riktigt forberett folk pa att jag skulle komma och jag rakade rulla in i Bobo pa kvallen, utan att ha fixat SIM-kort sa att jag kunde anvanda telefonen. Pa grund av erfarenhet vet jag att det inte alltid loser sig sa smidigt nar man kommmer pa kvallen, sa jag fragade en tjej pa bussen om jag fick ringa ett samtal. Jag ringde min kompis Moise och bad honom hamta mig och han rusade till undsattning i sin vita stadsjeep till springare. Sa skont att ha goda vanner som staller upp for en. Man maste vaga fraga om hjalp ibland. Om du vill ga snabbt, ga sjalv: Men om du vill ga langt, ga tillsammans. For att slanga in ett afrikanskt ordsprak.

Jag sov hos Moise forsta natten, for det var ingen pa mitt kulturcenter. Men nasta morgon fick jag ett varmt mottagande. Valkommen! Du har hittat igen din familj nu! Finns det ett rum ledigt? Visst, du far ditt gamla rum, vi kallar det Elinas rum. Nar jag kom in var jag tvungen att skutta runt lite i ren gladje. Sedan dess har jag bara blivit positivt pamind om att jag tycker om det precis lika mycket nu som jqg gjorde innan. Jag hade inte forberett alla pa att jag skulle komma, sa jag har fatt se manga glada och forvanade ansikten dessa tva dagar. Jag njuter sa! Ska forsoka lagga upp lite bilder snart. Ha det gott darhemma i kylan!

Elina Edler
Senast aktiv - från Addis Abeba, Etiopien