Barnavardag

fredag 24 april 2015 Lomé, Maritime Region, Togo

Nu borjar jag kanna mig lite “en laisse” har. Vilken betyder avslappnad. Aven om jag alltad kommer anse franskan vara ett latsassprak, ett misstag och en pest att lara sig, hander det ibland att jag har en stund av klarhet i huvudet just nar jag ska forsoka saga nagot, sa att jag faktiskt lyckas fa sagt det jag vill uttrycka. Men ar jag mosig I huvudet gar det fortfarande sisadar. Da forsoker jag inte ens reda ut vad de tar som diskuteras runt middagsbordet eller nar det nu ar. Jag bara kopplar ur och forsvinner i mina egna tankar. Men idag har det rullat pa ratt bra faktiskt.
Har jag berattat om barnen? Formodligen inte. Veckan som gick (min tredje vecka) var jag I gruppen med de aldsta barnen. Lite klurigare med spraket for dehar barnen ar tillrackligt stora for att vilja kommunicera, men aven om de forstar en del franska ar det ewe de sjalva pratar. Och om de talar franska ar det sa otydligt sa jag anda behover fad et tolkat for mig. Se ar det ju med barn hemma ocksa, att det ibland bara ar de kom kanner barnet vqal solm fattar vad hen sager. En liten kille stracker ibland ut sitt lilla pekfinger och sager uppfordrande “Attention!” (Var forsiktig!) meninnan man berattade for mig att det ar det han sager horde jag bara “A de doo!”.
En tjej gillar att smacka med tungan, det passar mig bra for da kan man bara klicka tillbaks och sa ar hon nojd. En kommunikation utan ord. En liten kille, vars namn passande nog borjar pa R ar valdigt busig och man blir ibland ratt less pa honom nar han till exempel leker forsoka-fa-fatt-i-elinas-glasogon . Men han ar supersot nar han skrattar for hans satt att skratta ar att saga ett langt rullande “Rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr” eller ett sant dar kiknande skratt som man kanske narmast kan stava Kkhckhkchkchhh. De tar lite intressant att se hur barnen umgas. De ar typ tva tre fyra-ish ar gamla och de leker ratt valdsamt med varandra. Men nar nagon ar ledsen ar det ofta nagon annan som forsoker trosta den. Ibland sitter de pa sina pottor hela bunten och nan borjar sjunga eller trumma pa pottan eller natt annat som alla de andra tycker ser roligt ut, sa hakar alla pa. Nar de ska dusha pa kvallen ar de som sotast (om de ar pa bra humor) for de hittar alltid pa nagot satt att fordriva tiden. Dar sitter tva och pillar pa varandras navlar, dar sitter tre och klickar, dar klattrar nagra uppfor de tre trappstegen till badkaret. Dar delar nagon med sig av talkpudret som tacker overkroppen efter varje blojbyte.

Igar gick en tjej, vi kan kalla henne MF runt led tva foton. Det var hennes faddrar som bidrar med pengar till verksamheten. De skulle komma pa besok idag, darav bilderna for att hon skulle ha mojlighet att kanna igen dem. Idag pa formiddagsleken nar vi satt pa en grasmatta roade jag mig med att sjunga lite for henne pa temat “MF, vem kommer idag?”. Men MF ar en tjej som inte later sig roas sa latt. Hon tittade pa mig men verkade inte reagera nagot sarkilt pa min uppvaktning. Men nar faddrarna kom lyste hon upp och tittade pa mannen och sa Papa! Sedan gick de runt med henne resten av dagen och hon var sa himla nojd!! Jag har aldrig sett henne le sa mycket. Sen pa lunchen fragade jag om dem och fick veta (jag fick nastan halla inne ett par tarar) att hon ska fa vara med “mama och papa” mer och mer under ett par tre veckor, och om allt gar bra kommer de adoptera henne!

I forrgar fick jag tva nya vanner. Tva getter hade flyttat in pa omradet. Eftersom jag fick veta att de skulle behova godas lite innan tilllagning hade jag stora planer pa att bli kompis med dem, men idag nar jag skulle halsa pa dem innan lunchen var de redan borta! Jaha, sant ar livet. Jag lar val aterse dem pa tallriken inom kort.

Elina Edler
Senast aktiv - från Addis Abeba, Etiopien