Tågresa från Helsingfors till Moskva

måndag 15 juni 2015 Villmanstrand, Finland

15/06/2015 Tågresan började klockan 18:56 från Helsingfors, linjen som jag åker med heter Tolstoj 31. Vid gränsen ut ur Finland gick det bra med gränspolisen och tullen, när vi åkte över gränsen mot Ryssland så vart det helt annan taktik från gränspolisen än vad man är van vid. Gränspolisen/militären i Ryssland låste hela vagnen och stängde av all ström och sen bad dom alla visa vad dom hade i sina bagage och lägga fram passet och visumet, jag fick lite känslan av att det här var det sista man gjorde i livet haha. Nu är klockan 01:30 på natten och jag har hunnit åka en bra bit mot Moskva, men nu måste jag sova om jag ska orka vara turist en hel dag i Moskva. Tåget anländer 08:30 till Moskva. På hela kvällen har det bara gått åt 10 euro till mat och dricka. Jag kunde knappt sova något på tåget, man var så uppe i varv på att få besöka Moskva. Men somnade till en stund och vaknade klockan 07:45 och tåget anländer 08:35. Nu blir det till att låsa in väskorna på stationen och vara turist i Moskva innan jag ska hoppa på tåget mot Kina.

English:

The train started at 18:56 from Helsinki, the line that I go with named Tolstoy 31. At the border from Finland went well with the border police and customs, when we went across the border to Russia so worth it totally different tactics from the border police than what you're used to. Border police / military in Russia locked the entire cart and shut off all power and then asked them all to show what they had in their luggage and submit the passport and visa, I got some feeling that this was the last thing you did in life haha. Now, at 01:30 at night and I have had time to go a long way towards Moscow, but now I have to sleep if I have the energy to be a tourist a whole day in Moscow. The train arrives 08:30 to Moscow. In the evening, it has only gone to 10 euros for food and drink. I could hardly sleep something on the train, it was so tightly wound on to visit Moscow. But fell asleep for a while and wake up at 7:45 and the train arriving 08:35. Now it will be to lock up your bags at the station and be a tourist in Moscow before I jump on the train to China.