Rundat Mylingur
Rundat Mylingur

Färöarnas vilda nordsida

fredag 26 juni 2015 Vestmanna, Streymoy, Färöarna

26/6 Härligt. Solen skiner på oss och termometern kravlar sig upp till +12 grader. Sydlig vind 3-4 m/s. Går ut i fjorden, har vind och ström med oss. I mynningen av Sundidi fjorden börjar laddlampan att lysa. Stänger av motorn och kollar vad som hänt. Vi är glada att vind och ström är med oss när vi guppar ut som en kork mellan de höga fjällen. Generatorn verkar kass. Sture och Tommy hjälps åt att lossa kilremmarna. Tur att de inte blir sjösjuka i denna atlantdyning. Startar motorn igen och rundar Tjörnuviksstakkur och Mylingur. Nu är vinden helt vild. Fjällväggarna är 500-600 m höga och ger vindar från alla håll. Ifrån dalgångarna piper det i som attan. Vi får vindar från 4 m/s upp till 23 m/s. Ibland är vattnet helt smult och ibland som en kokande kittel. Här är makalösa formationer i bergsidorna. Raukarna är många meter höga, djupa grottor och bergsidan ser ut som en enorm borg. Här är det fritt fram för fantasin att skena iväg. In i Vestmannafjorden och lägger oss kaj i Vestmanna hamn. Nu kommer torsken fram på middagsbordet. Regn hela kvällen och natten.
___________________________________________________

Barbro Karlsson