Stora Lule Älv
Stora Lule Älv

Transportsträcka

lördag 18 juli 2015 Örebro, Örebro län, Sverige

Fredag morgon och tidig avgång från Gällivare. Ingen idé att sitta ner i fem minuter för frukost så jag hade beställt frukostpåse istället och kunde ta med mig frukosten till tåget. En sista transfer med min chaufför och en sista titt på Markus Hellners nybyggda hus (som syntes på vägen ner från Dundret). En solig och fin dag längs merparten av sträckan till Östersund väntade. Ingen Precious på stationen, men däremot en del andra bekanta ansikten, framförallt från Kirunatåget dagen före.

Jag fick sällskap av en familj från Östersundstrakten som gjorde sin första inlandsbanetur, och kunde ge lite input om saker som skulle komma att ske eller synas. Jag hade en del vyer som jag visste att jag ville fotografera längs vägen och försökte ha lite koll på vart vi var för att inte missa dem. Älvarna och dammarna är nog det som fascinerade mest, trots att jag redan sett dem. En del vilt sprang framför tåget och vi lärde oss känna igen lokförarens tutande när han försökte få dem att flytta på sig. Tyvärr körde vi på en älg alldeles i början. Vi hörde dunsen, men reagerade inte riktigt först, så vi såg inget. En medpassagerare som stått framme berättade senare att älgen stått bredvid spåret, men vänt tillbaka upp på spåret och på så vis blivit påkörd. Hoppas inte det fanns någon unge i närheten som blev moderlös.

Allt eftersom dagen gick blev landskapet mindre intressant och boken mer intressant och till slut hade jag läst ut resans andra bok. Detta skedde dock söder om polcirkeln.
Favoriten i repris missade jag dock inte, SM-vinnande pepparlax hos Bergmans i Vilhelmina. En riktig godbit.

Framåt 21-tiden på kvällen landade vi till slut i Östersund. Slötittade lite på TV innan jag packade om huvudelen av bagaget och slocknade. Till skillnad från andra hotell så behövdes här öronproppar då grannarna och korridoren inte var tysta. En av de sista grejerna som hände var att jag ställde dubbla väckarklockor, i vetskapen om att snooze inte är en jättebra idé när man har en tågtid att passa.

Tur var väl det, eftersom min privata mobil inte hade laddats utan snarare totalt laddats ur under natten, så den väckarklockan ringde inte ens. Jag vaknade av jobbtelefonen några minuter senare istället. Ingen kul känsla att vakna av backupen, men jag förstod snart vad som hänt. Innan avfärd hann jag iaf med att äta hotellfrukost på riktigt, trist bara att frukosten i den hotellkedjan är så standardiserad.

Ett fåtal bekanta syntes på stationen och följde med mot Mora. Känslan av transportsträcka blev ännu starkare än dagen före. Och egentligen kände jag mig mest bara trött. Slumrade hela vägen till första stoppet, Åsarnas vildmarkscafé. Trevligt ställe och väldigt fina renskinn till försäljning. Här var första gången på hela resan som jag använt paraplyet. Till lunch fick det bli bonuscheckssallad från hotellet i vagnen ist för att köpa baguette och stora delar av resan fördrevs genom att läsa gårdagens tidning, resans tredje bok eller spela spel i telefonen. Omgivningarna lockade helt enkelt inte lika mkt som på uppvägen. Kanske tröttheten som gjorde att engagemanget tröt.

En dryg halvtimme i ett soligt, men blåsigt Mora innan Tågkompaniet dök upp och jag kunde ta etappen till Borlänge, tågbyte och fortsättning till Ställdalen och i Ställdalen byte till buss. På bussen tog boken slut, och nu försöker jag skriva några avslutande rader i höjd med Kvinnerstaskolan.

Vi ses snart.

PS. Nu ser jag Svampen