Äntligen här. Altair för ankar I viken Hirta, St Kilda
Äntligen här. Altair för ankar I viken Hirta, St Kilda

Lat 57.48,5 Long 8.34,1

torsdag 30 juli 2015 Hirta, Skottland, Storbritannien

29/7 Ligger i East Loch Tarbert, vinden snurrar runt, blåser upp, avtar och ökar. Vaknar vid 1-tiden av ankarlarmet. Upp och passa o vänta. En stund till i kojen, kl 5.15 går starten. Trodde vi. När ankaret kommer halvvägs upp hänger ett jättesjok med tång och långa grenar inrasslade i en mängd fiskelinor med krok och bly och annat smått o gott på ankarkättingen. Fram med stora kniven och börja skära oss loss. Äntligen fria, har fin vind NNO 8-10 m/s, sätter revad stor och genua. Går härligt i 9-10 knop. Atlantsvallet och nordliga vindarna ger en ganska livlig sjö. De turkosa vågorna smaskar mot bogen och skvätter upp i seglet. Vi susar fram med kurs mot St Kilda, detta mytomspunna ställe. Hit går man bara vid rätt väder och vind. Ankringsviken ligger helt öppen för ostliga vindar och det är alltid ett rejält svall. Nu har vi ett "fönster" på 36 timmar. Framme kl 13.30, ankrar nära piren och får gott fäste. Väntar några timmar för att vara säkra på att vi ligger bra. Det gungar rejält. Dingetur till land. Utflykt i detta underliga landskap. Många mycket gamla bosättningar. Här bodde människor fram till 1930. Nu är det Soay-fåren som är urinnevånarna. På kvällen kommer en fiskebåt in och drar hummertinor. Ropar o frågar om vi får köpa. De kommer upp till oss och slänger en långa på däck, sen kommer en crayfish och två hummrar. Betalning ? Ja, det går bra med några öl. Vaknar upp till en härlig morgon med
strålande sol och nästan vindstilla. Det skall inte vara så länge, så vi startar vår tur till Loch Boisdale. Går till Sound of Barra, där finner vi infarten. Här är en svår passage med mycket skär. Strömmen är inte så stark, 1 knop, ibland med, ibland emot. Rundar Eriskay och går mot vårt mål. Förtöjer för kuling vid en nyanlagd potonbrygga.

Barbro Karlsson
Senast aktiv - från Sotenäs S, Västra Götalands län, Sverige