In I det beryktade Corryvreckan som för dagen är stilla trots andra timmen
In I det beryktade Corryvreckan som för dagen är stilla trots andra timmen

Jura - Port Appin

lördag 22 augusti 2015 Port Ellen, Skottland, Storbritannien

22/8 Ny morgon med sol och lite kyligt. Seglar norrut, mellan Jura och Scarba går vi genom Corryvreckan. Vi har valt den andra timmen på högvattnet för att uppleva lite action. Pyttsan, här är som en ankdamm. 2 knop med oss och bara lite fnas i vattnet. Vidare upp i Sound of Ling som är lite livligare. In i vår ankarvik, Puilladobrahin. Går på promenad och tittar på Bron över Atlanten. En gammal bro över ett smalt sund, båda ändar på sundet mynnar i Atlanten. Sen är det dags at avnjuta en grillad piggvar som smakar härligt.
23/8 startar med lite kyligt småregn. Seglar upp i Lynn of Lorn till Port Appin. Det ska bli mycket blås till kvällen så vi ligger för boj. Får en fin dag med värmerekord, +24. När vi tar dingen tillbaks till båten är vinden kaftig och strömmen likaså. Ber en man på land att hålla koll på oss att vi inte driver förbi Altair, för då är det kört. Vi träffar rätt och har en mysig eftermiddag i båten. Middag blir stekt sjötunga. Lika härlig som piggvaren.

Barbro Karlsson
Senast aktiv - från Sotenäs S, Västra Götalands län, Sverige