Häftiga molnformationer I Loch Linnnhe
Häftiga molnformationer I Loch Linnnhe

In i Caledonia canal

måndag 24 augusti 2015 Fort William, Skottland, Storbritannien

24/8 En solig morgon. Go segling hela vägen upp i Loch Linnhe, passerar ett smalt sund, Corry Narrows. Förbi Fort Williams in i Corpach. Vi var redo att lägga till vid pontonen då de viftar in oss i slussen. Jösses, vi är inte klara för detta, nu blir det rush på besättningen. Ut med fendrar, fram med långa tampar, fixa dingen. Pust, nu är vi klara. 2 + 8 slussar på raken, Neptuns Staircase, allt funkar perfekt. Efter 2,5 tim är vi framme i Banavie.
Här hör vi "Harry Potters" ånglok tuffa förbi. Stannar några dagar i ömsom sol, ömsom regn. Beger oss till Aonach Mor, UK's stora skidanläggning. Tar gondolen upp och travar vidare i bergen. Nästa morgon säger väderrapporten "some sunspot between the showers". Ok, vi skall klättra upp på Ben Nevis och lite sol är ju bättre än bara regn. Packar ryggsäcken med kaffe och soppa i termos. Börjar vandringen till Ben (1300 m) sen startar klättringen. Ganska tufft, stigen är smal, stenig och stundom brant. Lite regn, moln och kyla blåser in. När vi nått 950 meters höjd är sikten så dålig att vi beslutar att vända. Nu har vi 1,5 - 2 tim. vandring för att komma ner.

Barbro Karlsson
Senast aktiv - från Sotenäs S, Västra Götalands län, Sverige