In i Limfjordens grunda vatten
In i Limfjordens grunda vatten

Nu korsar vi Nordsjön och seglar hem

måndag 14 september 2015 Læsø, Region Nordjylland, Danmark

7/9 Härlig morgon med sol och fin vind NO 8-10. Startar med revad stor och genua. Det går så gott över Nordsjön. Slår ut revet och sätter focken också. Seglar i 8-9 knop i 36 timmar. Härligt. På Lille Fiskebank lägger sig vinden, så det blir motorgång. Njuter av den vackra morgonen och en fantastisk soluppgång. In i Thyborön kl 07.00, nu på svensk tid. Tar oss upp till Lögstör och känner att nu börjar vi närma oss hemlandet. Går på restaurang och får ett gott mål på pandestegt rödspetta med rejer och asparagus. 10/9 Nu har vi lite bråttom att komma hemåt så vi gör hela Limfjorden och tar natthamn i Hals sent på kvällen. Nu ligger vi på Läsö och det ser ut som att det blir en fin segling norr ut. Vi tackar för oss och summerar att det varit en helt fantastisk resa vi gjort. Den har också varit ovanligt kall, blöt, blåsig och dimmig. Humöret har för det mesta varit i topp och våra gäster har tåligt klätt sig i tjock tröja, regnställ och sydväst.

Barbro Karlsson
Senast aktiv - från Sotenäs S, Västra Götalands län, Sverige