Djungeln

lördag 26 september 2015 Puerto Maldonado, Peru

Dag 1
Flyget till Puerto maldonado gick bra.
Väl framme möttes man av enorm värme.
Jag blev upphämtad tillsammans med 2 amerikaner och ett gäng tyskar. Jag och amerikanerna har samma guide. Så vi kommer hänga en del tillsammans.
Färden till stället tog ca 30 min med båt och väl framme fick vi lunch. Därefter väntade en första promenad i djungeln. Den gick mest in på att se träd, blommor och insekter. Men bara att vara i djungeln är en upplevelse. Och man kan inte ens ta på vilka träd som helst. Det är mycket ljud och väldigt varmt.
Senare på kvällen så gjorde vi en kort tur med båten och såg vita kaimaner (den största på 1,5 meter) samt Capybaras på 60 kg som mest.
På natten blåste och regnade det massor samt blixt och åska i stort sett samtidigt.

Dag 2

När jag blev väckt 04:45 så upptäckte jag att ett träd hade blåst omkull på området.
Dagens första utflykt bestod i atr ta båten och sedan besöka djungeln på ett annat ställe. Eftersom tyskarna var många och gamla så beslöt guiden att vi fyra skulle sticka iväg själva. Först såg vi inget. Men sen fick vi syn på några apliknande djur som jag ej uppfattade namnet på. Och senare några macaweroch någon enstaka kolibri.
Efter att ha gått en bit till så kom vi fram till ett träsk. Där tog vi en eka/kajak och paddlade ut på en sjö. Vi såg en mängd rätt stora vak som skulle kunna ha vart Arapaimaner (som kan bli 200 kg). Vi såg till en början en mängd fåglar som bla kungsfiskare och en massa andra fåglar som jag ej vet namnet på. Sedan såg vi även en skarv som fångat en anakondaunge. Därefter även en del fladdermöss.
Senare lyckades vi se en liten svart kaiman och kort därefter såg vi en större. Så vi paddlade dit. Den var ca 2 meter och guiden trodde att den var död eftersom den ej rörde på sig. Men när vi petade till den med paddeln så frästen den surt tillbaka.
Vi paddlade sedan tillbaka. På vägen tillbaka i djungeln så såg vi även ett par tarantellor och röda howlerapor

Nästa utflykt blev direkt därefter cappuccino ön. Ett projekt där man samlat ett gäng apor. Ledarhannen kon ner och tog emot bananer på marken. Men resten fick de kasta bananer till. Vi såg där bruna cappuccino apor och ekorrapa (såg ut lite som herr Nilsson). Väl hemma sedan så var det skönt att hänga i hängmattan och komma undan från den värsta värmen. Luften är otroligt varm och fuktig. Det blev tydligen inte bättre av att det har regnat inatt. Medans jag låg och vilade så kom guiden och frågade om jag ville se en sengångare. Så nu har jag sett det med. Det var i närheten av boendet och den hade en unge.

På kvällen så gick vi runt vid lodgerna och kollade efter djur. Vi såg bla 2 tarantellor. Man blir lite nojig när man inser att sådana djur finns så nära en.

Dag 3
Idag började vi dagen med att kolla på papegojor som åt lers för att få i sig vissa mineraler. Det var ett jäkla liv. Det coolaste var när de blev rädda och flög i samlad flock över oss.

Efter det åkte vi till en man ska som hade en massa fruktträd mm. Han var 94 år gammal och bodde där ensam. Han jobbade fortfarande med son mark och var glad över att få besökare. Han hade även en papegoja som var väldigt förtjust i min kameraväska.
Vi gick äta hans sötaktiga citroner, apelsiner och avokado som plockades från träden medans vi var där. Dessutom fick vi smaka på gurkmeja. Ingefära och sockerbeta.

Därefter åkte vi till en familj som bor i djungeln och de visad hur de lever, gör upp eld mm.
När vi var där så började det spöregna och åska. Så vi åkte tillbaka rätt snabbt.

Imorgon åker jag till Lima och dagen efter åker jag hem

Daniel Andersson
Senast aktiv - från Cusco, Urubamba, Peru