Nu är jag här..!

fredag 6 november 2015 Breña, Lima Region, Peru

Nu var det dags igen för att ut och se sig om! Nya resbuddy's och ny världsdel.
Vi började våran resa kl sex på torsdags morgonen med tåg till Gbg och tåget var i tid! Så SJ av alla gav oss en bra start på dagen.

Men efter att vi anlänt med buss till Landvetter började allt gå utför. Trotts att vi tyckte att vi hade läst på och kollat så noga så hade vi missat att man måste ha en speciell ansökan för att ens få sätta sin fot på amerikansk mark där vi endast skulle mellanlanda. I panik drog vi upp våra mobiler och började fylla i ansökan som var tvungen att vara gjort för att vi ens skulle kunna checka in. Väl klara springer vi fram för att checka in men då visar det sig att vi i paniken gått på en nit och fyllt i en bluffsida som inte bara kostade ett antal gånger mer utan inte heller tog oss närmare våran mål. Men den här gången får vi hjälpa avskulle. ll incheckingspersonal (till skillnad från den första som varken var speciellt trevligt eller hjälpsam). Så men knappt tio minuter kvar till incheckning skulle stänga lyckades vi checka in.
Men det började egentligen när vi skulle hämta ut de peruanska pengarna som jag ringt och bett dom lägga undan. För trotts att jag dubbelkollan att de va rätt valuta så har dom lagt undan polska sedlar! Men tur i oturen så hade dom rätt valuta på deras andra bank som ligger efter säkerhetskontrollen. Så fort dit för att växla när vi väl kommit så långt så var det bara direkt till planet och sätta sig. Vilket i och för sig besparade oss att sitta och vänta. Det finns inte mycket som är tråkigare än att vänta på flyg. Skulle möjligen vara att se gräs växa.

Nu kan man kanske tycka att det lite fick ta och räcka med motgångar, men nej! Förutom att vi oroade oss för att vi skulle få strul i USA för att vi skickat ansökan så sent så låg det ett stort åskoväder över Dallas när det väl började närma sig andra bytet (första var i London). Eftersom det varit en låg flygning fanns det inte jättemycket bränsle för att cirkla runt och vänta ut ovädret. Så ett tag var det prat om att vi skulle landa på något annat ställe istället vilket helt klart hade gjort att vi missat våran anslutning. Men till slut lyckades dom hitta en väg att ta oss ner till Dallas vilket dom förvarnade om skulle bli lite turbulent. Det dom dock utelämnade var att vi skulle flyga rakt genom åskan! Så med blixtrande runt hela planet, en puls som låg något över viloläge och en spänningsnivå som var något högre än önskat landade vi där vi skulle!
Genom alla säkerhetskontroller som dubbelt så många som i alla övriga länder hann vi med marginal till vårat sista flyg.

Men vi var inte framme än. Vi blev först lite sena för att några passagerare aldrig dök upp vid gaten. Sen stod vi stilla på startbanan i säkert tre kvart med motorerna igång vilket ledde till att vi istället för att lyfta fick vända tillbaka till gaten för att fylla på bränsle. Till detta ska det tilläggas att klockan nu var halv tolv på natten vilket betydde att de bara fanns en bemannad "tankbil". Sammanlagt drygt tre timmar senare stod vi på startbanan igen och den här gången kunde vi lyfta!

Väl framme i Lima hade vi som tur var redan bokat transfer till vårat hostel. Så efter att vi hittat rätt namnskylt (rättstavad!) bar det av in i den gigantiska huvudstaden. Förutom att folk kör som idioter och många är väldigt dåliga på engelska så har resten av dagen flutit på. Imorgon efter dusch och frukost ska vi på en choklad workshop! Förhoppningsvis lär vi oss lite mer om bönorna och bakar några goda praliner.
Godnatt!

Linda Nilsson