Hej hej hallå dagboken!

måndag 9 november 2015 Cusco, Urubamba, Peru

Sen vi kom till Lima har allt flutit på bättre! Första dagen tog vi det ganska lugnt och strosade runt lite i Miraflores som den delen av Lima vi bodde i heter. Det är ett av dom bättre och mer välmående delarna i staden. Andra dagen hade vi bokat in oss på en choklad workshop! Vi fick prova på att göra egna praliner, lära oss om hela processen från böna till choklad och dessutom smaka på 100% choklad. Den hade absolut ingen sötma och var därför ganska bitter, men kul att ha testat!

I lördags flög vi till Cusco en liten stad som ligger i bergen på över 3000 m ö h. Här har vi tagit det väldigt lugnt för att vänja oss vid höjden. Men vi har också hunnit med en del shopping med alpackafiltar och annat. Vi har bott på ett riktigt härligt hostel här med stora väggmålningar och härlig planlösning.
Men idag började våran tredagars tur som kommer avslutas med Machu picchu!

Idag har vi cyklat, downhill biking som började på 4300 m ö h (!) och vi har klarat höjderna galant alla tre. Dock kom vi in i ett ihållande regnväder efter ett par mil vilket gjorde att vi valde att avbryta och ta följebilen en bit. Vi tre hade en egen grupp med egen guide så vi fick bestämma själva hur vi ville göra. Mer eller mindre genomvåt i bara nerförsrullning blir man alldeles för kall av, men den största orsaken var att vi såg absolut ingenting för den tjocka dimman.
Däremot när vi torkat upp lite i bilen och tagit oss ner till djungeln var vi redo för att avsluta turen på cykel.
Den här biten var mycket roligare, varmt väder och högre fart! Så där susade vi fram mellan bananträd, mangoträd och kaffeplantor i solskenet.
Därefter var det dags för en biltur på smala, slingriga, guppiga vägar som tog oss till varma källor där vi tog ett långt skönt bad innan vi gick upp och slogs med myggen. Massa myggspray har redan gått åt!
Och nu sitter vi på vårat boende för natten som ligger någonstans utanför en liten by som heter Santa Theresa och äter färsk avokado i väntan på middagen.

Linda Nilsson
Senast aktiv - från Breña, Lima Region, Peru