Gruppen samlad för lite info
Gruppen samlad för lite info

Marocko 2

söndag 20 december 2015 Tanger, Tanger-Tétouan, Marocko

Hej!
Så har vi då anlänt Marocko. I torsdags kom vi till Marrakech där vi landade. Vi tog därifrån en buss in till stan och gick vidare till det hotell vi skulle samlas på, kl 12. Gruppen består av 11 personer varav 2 är herrar. Här är det behagligt varmt ca 24 grader dagtid. Kvällstid ca 12-15 grader.
Vi gick en rundtur själva i Marrakesh på em. Bl.a. Fick vi en intressant föreläsning om olika kryddor och stenar. En vit sten, vi trodde var salt, var en sten kvinnor använde till deodorant. En kaffe på en caféterrass, nära den gamla minareten gav en fin utsikt över livet där. Åter hotellet för att på kvällen ta tåget till Tanger.

En hel natt tog det att komma till Tanger. Tyvärr var det mörkt när vi passerade Casablanca och Rabat. Tanger är en fin och modern stad utanför Medinan, som är den gamla staden. Medinan är ett myller av gränder och små butiker. Marknader finns med grönt, kött o fisk och allsköns ting. Här strosade vi hela första dagen. Besökte också den amerikanska legionen, motsvarar dagens ambassad, idag ett museum. Ja här finns mycket gamla byggnader, liksom väldigt mycket att renovera, vilket också pågår här och var.
Andra dagen här tog vår guide oss genom stadens fina kvarter. Väl utanför staden körde vi ca 10 km västerut där vi såg Medelhavet och Oceanen mötas. Vi trodde att gränsen mellan Atlanten och Medelhavet låg från Gibraltar och söderut mot Afrika/Marocko, men det visade sig att gränsen är flytande(!) och idag låg den utanför Tanger, dvs här kunde man tydligt se Atlantens ljusblå vatten möta Medelhavets mörkblåa. Vidare till en alldeles nygjord grotta. Ja området är nygjort för att kunna besökas. Det är en grotta dit Herkules tog sig en gång enligt sägnen. Ett hål hade gjorts ut mot havet, den var tänkt att likna Afrika. Ett fint område med härliga oceanen nedanför.
Därefter gjorde vi staden igen, mest gamla delen med dess marknader.

Tanger har Afrikas största hamn enligt vår guide. Härifrån Tanger går det också en färja över till Spanien på 35 minuter. Tyvärr låg här mest ett dis över vattnet (som är yttersta delen av Medelhavet) så vi såg inte Spanien som annars inte ligger mer än ca 24 km härifrån.

Nu skall vi snart lämna Tanger för att ta en buss till Chefchaouen, söderut.

Må väl
Maggy o Sune