Pinkfesten

Sri Lanka & Maldiverna

torsdag 14 januari 2016 Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige

SRI LANKA & MALDIVERNA 2015 – 2016
26/12
Lämnar ett höstlikt Sverige, även om det är december, för en efterlängtad Sydostasien resa. Det blir Sri Lanka och Maldiverna i 3 veckor med Rosa Bussarna. Åker med Emirates med mellanlandning i Dubai. Anders J och Jocke från resan till Filippinerna 2010 och jag har beslutat att åka från Köpenhamn. De andra resenärerna åker från Stockholm, bl a Anders H (som också var med på Filippinerna) och möter upp i Negombo en dag senare.
Emirates A-380 är himla bra och vi sitter på ”ovanvåningen” på flighten till Dubai. Bra service och det känns lite lyxigt med så mycket plats och förstås egen tv-skärm. När vi stiger av där träffar jag på Jonas och Susanne, från AZ, med sina pojkar. Bara att inse att världen har ”krympt”, alltid möter man på någon som man känner när man är på resande fot. Vi får 8 timmars väntan men det funkar bra eftersom det finns gott om vilstolar.

27/12
Vi går ner för landning i Colombo på eftermiddagen. Det är lite soldis men gud vad jag älskar detta gröna landskap med palmer, lite ruffiga byggnader och det turkosa havet. Vi har fixat visum på nätet och det är bara att visa upp att man betalat 30 USD. Det finns en massa taxfreebutiker som säljer tvättmaskiner. Förstår inte riktigt vad det ska vara bra för att sälja tvättmaskiner på flygplatsen!
Hoppar in i en taxi till vårt förbokade Colombo Airport Monkey @ Negombo Beach. Taxin hittar inte rätt men vi inser att vi är jättenära Paradise Beach hotel som Rosa Bussarna bokat. Chansar och det finns rum ledigt till oss. Möter på Linda som ska vara vår reseledare och hennes Pierre. En liten runda ut och kollar läget, det är ju juletider och de har pyntat med många olikfärgade lampor och stora julkrubbor överallt. Jag shoppar ett par tunna, vida elefantbyxor. De blir mina följeslagare nästan hela resan. Det är vackert väder och det blir några öl i skuggan, men plötsligt så kommer en rejäl regnskur så flipflops är helt klart bästa skovalet. God hotellmiddag på kvällen och en regnskur till. Men det gör inget för det är varmt och gott, cirka 28-30 grader.

28/12
De andra 30 Rosa Bussenresenärerna anländer till en sen frukost. Blandad kompott av trevliga människor, som alltid, på Rosa bussarna. Det är redan gjort en fördelning av rum och vilka man ska dela med och jag ska bo med Annelie från Linköping. Det blir en härlig slappedag vid poolen. Gemensam välkomstbuffé som var mycket god och variationsrik!

29/12
Bussen hämtar oss och den är ROSA, även om det inte är en riktig Rosa Buss är det helt okej. Vi kommer ha en inhemsk guide, Raui, och samma busschaufför och bagagenisse hela tiden på Sri Lanka. Jag får nummer 32. Alla ska ett nummer så vi kan räknas in och förhoppningsvis ska då ingen försvinna längs med vägen. Gör ett snabbt besök på Negombo fishing village. Har ju sett fiskmarknader tidigare men det är alltid lika fascinerande. Befolkningen är uppe tidigt och fiskar och sliter och släpar firrar.
Mot Dambulla för att se gyllene templet. Tyvärr regnade det så mycket så det blev slipprigt så vi kunde inte ta oss dit, gör ett nytt försök imorgon. Ett kort stopp i Dambulla. Handlade lite smått i de små, söta fruktstånden längs med vägen som säljer nästan allt. Några såg en varan.

Ska bo 2 nätter på Camellia Resort & Spa i Sigiriya. Fortsätter dela rum med Annelie. Vi bor i hus med 4 rum i varje hus. Tacksam att vi fick bo på nedanvåningen då det var väldigt många trappor upp till ovanvåningen. Blev lite fest på Jockes och Anders J:s altan. Börjar se lite flirt mellan en del, härligt och spännande.

30/12
Bussen tog oss till Sigiriya (Lejonets berg) för att de som ville fick klättra/gå upp för de 200 meter höga berget. Det finns över 1000 målningar på bergväggarna. Klättringen börjar vid 2 stora lejonfötter. När man kom upp var det platåer ungefär som på Machu Picchu men i mindre skala. Men det känns ändå lite som världens tak. Det är med på UNESCOs världsarvslista sedan 1982.
Massor med söta apor studsade runt och vi såg jätteekorren som är Sri Lankas nationaldjur. Det var en riktigt bra tur, hade fint väder hela vandringen upp och ner. Svettigt men skönt att röra på sig när det är så mycket bussåkning. Fick se en vild elefant med baby vid vägkanten. Verkligen häftigt. Regnet kom när vi var på väg hem. Nu skiner solen igen och vi ska äta en sen lunch. Buffé, så man kan välja precis vad man vill. Blir ofta Lion beer till, tycker inte Anchor är lika god. Och vilka desserter de har. Mums!

31/12
Startade dagen med besök på Golden Temple i Dambulla som är ett grottempel från 100-talet före Kristus och består av 80 grottor varav fem grottor där det finns heliga buddistiska föremål som målningar och statyer. Ingången är en jättestor gyllene Buddha. I den gudomliga kungens grotta finns en 14 meter lång liggande staty av Buddha som är en av de figurer som skulpterats fram direkt ur berget. Golden tempel är upptaget på UNESCOs världsarvslista 1991. Jag köpte ett litet elefanthalsband och prutade så Eva tyckte det var pinsamt så hon var tvungen att köpa en liten sten till överpris 
Drog vidare norrut. Stannade utmed vägen för kryddtur i Matale. Trevligt, köpte en aloe vera kräm och en hårborttagningskräm. Testade på Jockes ben, har nog inte växt ut något än. Sedan blev det lunch på mysigaste placet, Ranweli Spice Garden & Restaurant. Alla satt på långbänkar och med palmbladstak längs med en liten å med ansiktet mot risfälten och öppet ut. Det bjöds på extremt många rätter serverat på palmblad i en korg. Och nästan lika många desserter av olika frukter på det. Teet serverades i halva kokosnötskal. Därefter en liten typ handrullad cigarill. Så lika bra att börja röka :-) Härlig start på nyårsafton!
Till Kandy, som var Sri Lankas huvudstad mellan 1500-talet och 1800-talet. Bor cirka 1 miljon här. Vi ska bo på Hilltop hotell som ligger väldigt högt upp och bussen kunde inte köra ända upp utan vi fick byta till en mindre. En annan buss tog upp vårt bagage. Delade rum med Liv. Några badade i poolen, några satt i baren en stund för att sedan fixa till sig inför kvällens nyårsfirande. Eva och Kristina bjöd in till förfest. Sedan blev det största middagsbuffén med största dessertbuffén någonsin. Fantastiskt gott alltihop. Vi fick smällkarameller, där några fick ringar och det blev ”förlovningar” direkt. Jag fick en vacker ”guldkedja”. Och sedan blev det dancing med fullt ös. Plötsligt är kl 12 och dags för champagne och gott nyttårkramar medan raketerna lyste upp himlen. Lite efterfest hos Jockes och så i säng strax innan 3.

1/1
Sovit sådär, är övertrött. Frukost vid halv 10. Tog en tuktuk för 500 rupeer med Jocke, Anders J, Anders H, MJO och Patrik till Den heliga tandens tempel i Kandy för att se Buddhas tand. Inträde 1500 rupeer. Inga skor eller hatt på. Extremt mycket folk. Det var ju en speciell dag eftersom det var nyårsdagen. Alla lankeser vill offra, mest den vackra lotusblomman men även andra blommor. Man skulle gå i en annan kö och vara vitklädd ifall man ville gå riktigt nära Buddhas tand, tyvärr fick man inte fotografera där. Alla gick i lämmeltåg i snabbt tempo och jag hann inte se Buddhas tand. Jaja jag överlever nog ändå. Blev en riktigt billig och god lunch, curry & chicken på ett local place sen. 200 rupee och pinapple juice 200 rupee 400 = 24 kr. Vi gick på den lokala marknaden sen och letade rosa kläder inför avslutningsfesten vi ska ha på Maldiverna som har tema rosa. Hittade rosa elefantpösbyxor och glitter. Killarna köpte rosa tyg, rosa kortbyxor och rosa scarfs. Kan nog bli en bra fest. Tog en tuktuk för 300 rupees uppför backen till hotellet. På kvällen åkte vi iväg på uppvisning av traditionell dans/spel och de var jätteduktiga. Linda hade hittat någon restaurang på tripadvisor som vi letade frenetiskt efter. Låg lite lurigt till uppför en smal svängd backe och helt oväntat låg restaurangen där. Fullt med folk och god mat och bra service.

2/1
Upp 5.50 för idag ska vi åka tåg till Nuwara Eliya högt upp i bergen. Samling på stationen i Kandy men våra resväskor transporteras på bussen. Vi åker 3:e klass och har platsbiljetter vilket är bra då det är fullbokat och lite till. Öppna fönster och dörrar på tåget gör att det är härligt svalkande. Linda kommer: ”vad är det för dag idag?”. Alla tänker till, ”lördag”. Wow, då är det lördagsgodis. Vi får var sin liten påse och till och med Sri Lankas godis kan smaka gott. Medpassagerarna är vackra sri lankesiskor och utsikten med böljande gröna teplantager är bedårande vacker. När vi kommer fram till Nuwara Eliya efter 4 timmar möter bussen upp och tar oss till det lite småsunkiga hotellet, Galway Forest Lodge, lite utanför stan. Då vi är på så hög höjd, högsta toppen Pidurutalagala är 2524 meter, är det lite svalare och klar härlig luft. Vi gör stan som känns sjavig och verkar fattigare än vad vi sett tidigare och här finns faktiskt tiggare också. Hamnar på ett klassiskt rökigt ölhak. Middag på hotellet på kvällen och den hör väl inte till de bästa.

3/1
Är man på Sri Lanka (f d Ceylon) så ska man såklart besöka en teplantage. På Pedros Estate tea factory arbetar 1300 personer. Vid fick en guidad tur och sedan smaka på ett bra kvalitetste som är märkt med BOP. Det hade en djup bärnstensfärg och var gott med lite sötning i. Köpte en presentförpackning blandade teer med hem.
Åkte in till stan och passerade golfbanan, blev lite sugen på en runda. Lunch med prawns with hot garlic sauce satt fint på restaurang Milano som var muslimsk, så ingen öl serverades. Inhandlade dryck och snacks för morgondagens bussfärd.
Gick en liten fotorunda vid sjön. Befolkningen här är sämre klädda och många har extremt enkelt boende. Men det finns också väldigt fina boenden. Vyerna är fantastiska med grönskan och berg/dalgångar. Nästan alla är himla glada, säger hello och vill gärna bli fotade när man frågar. Ibland ber de själva att få bli fotade. Man bli glad att vara här, förutom myggbetten förstås.
På kvällen åkte vi till vårt förbokade Grand hotel med kristallkronor och då tänker jag räkmacka o vitt! Nix, det blev buffé igen, och en helt fantastiskt sådan. Väldigt gott och trevligt!

4/1
Dags för lite bussåkande igen. Passerade Adams peak som är en populär topp att klättra upp för. Vi hade dock inte tid för det. Kom till Kitulgala och Rafters Retreat för rafting. Man kunde också välja canoying, men det blev för få som ville det. Bor med Linda och Pierre i ett supermysigt hus byggt på pålar och där ena väggen ut mot floden bara är en bambugardin. Tur det finns myggnät. Fixade till oss och åkte iväg för rafting. Var sex personer i varje gummibåt. Det är ju kul men har man gjort rafting i Jinja i Uganda så var det här ingenting. Somnade gott till forsens brus.

5/1
Vaknade också gott till forsens brus. Ägaren visade sin bostad för oss. Gammal kolonialstil och mycket vackert. Åkte iväg strax innan 9. Mycket varmt. Skönt att vi har AC. 5 timmars körning idag från Kitulgala till Galle som ligger på sydkusten. De flesta valde ändå att bada i saltvattenspoolen på hotellet med en liten drink i handen. Supermysigt!!!

6/1
Besökte Galle idag, cirka 34 grader varmt. Blev lite shopping och så lunch på minsta haket HulaHula med största portionerna och godaste fruktdrinkarna. Fläktade gott när vi gick tillbaka på stadens ringmur. La mig vid poolen. Så himla mysigt, tills det började regna lite för att bli mer och mer och sedan världens oväder. Rauis bolag bjöd på avskedsmiddag och jag valde tonfisken som bara var sååå himla god.
Lämnade dricks till guiden, chauffören, bäraren och rafters retreat, 34 USD tutti eller vad man vill.

7/1
Lämnar ett underbart grönt Sri Lanka idag och flyger vidare till Maldiverna. Flight EK653 till Male kl 20.35, 1 timmes flygning. Båt cirka 45 minuter från flygplansön Hulhumale till vår ö Paradise Island Resort & Spa på Kaafu Atoll. Såg jättemysigt ut i mörkret. Helt stjärnklart. Och vi såg ett par revhajar vid bryggan. Serverades buffé och vin och vi kom i säng halv 2. Delar boende med Eva L nu. Ska bli spännande imorgon!

8/1 – 10/1
Sovit bra men blev ju kort. Bor i bungalows med terrass och utsikt mot havet. Verkligen fint. Vi har inte fri wifi. Annars ingår all mat, som är buffé och det finns allt, och jag menar allt, att välja på, fräscha sallader, fisk, kyckling, pasta, våfflor, frukt, desserter, vin, öl, vatten och drinkar och mycket, mycket mer. Och allt är riktigt gott! Ägnar dagarna åt att njuta, läsa, snacka, ligga i solstolen under parasollet och vifta lite med fingrarna och få en GT eller Lion beer. Snorklar i det turkosblå vattnet och har fått se på nära håll eagle rays, black tip reef shark och förstås en massa färggranna fiskar. Promenerat runt ön som är 1 km i omkrets i den underbara vita korallsanden som märkligt nog är helt sval.
Kollade på när de matade hajar och undrar varför???
Efter middagen var det matning av stingrockor nästan uppe på land, som kändes ännu värre då man fick både mata och klappa dem. Ogillar!!!
Sista kvällen hade vi pinkfest. Alla var härligt klädda i någon form av rosa. Många av de andra gästerna undrade över vår klädsel. Det saknades musik i baren, kanske därför festen tog slut tidigt.

11/1
Middag 19.15. Packningen klar. Ett sista glas vin på Maldiverna då landet är strikt muslimskt och det bara finns alkohol på resorterna. Man får inte ens föra in något själv. Åker båten till flygplatsön Hulhumale. De andra åker hem. Tack till alla, det har varit en helt fantastisk resa med många härliga möten och upplevelser.

Jag, Jocke och Anders J tog båten, som tar 10 minuter, till Male och stannar i två dagar till. Gick till vårt förbokade hotell Off Day Inn strax i närheten. 2 nätter 3000 kr i ett litet 3-bäddsrum. Trevlig personal och de bar upp väskorna till 4:e vån. Varmt och svettigt men AC, så efter en dusch var man skönt avsvalkad.

12/1
Sovit gott även om sängen är hård men det blev snabbt tyst utifrån eller var jag bara så trött så jag somnade direkt. Vaknade strax innan 7 i ett svalt rum. Frukost serveras i restaurangen bredvid kl 7-11.

Gick en stadsrunda och det är snabbt gjort. Stan är inte stor. Ändå är den fullproppad med motorcyklar och en hel del bilar. Otroligt, man undrar vart alla är på väg. Hot lunch på Breakwater, mycket goda räkor i vitlök och chilli. Utsikt över Artificial Beach där man kan bada men icke med endast bikini eller badbyxor. Smaskade banana split på Seagull Café House. Köpte antihistamin i lösvikt 15 tabl för 1 USD, och hoppas det hjälper mot ögonklådan. Till dykaffär och hittade ett fint rosa cyklop. Besökte Nationalmuseet som är helt klart värt ett besök. Ja,så har man gjort stan fram och tillbaks och kors och tvärs och inser att det hade räckt att ha en dag här i Male.

13/1 – 14/1
Behaglig flygning hem, Male – Dubai, 6 timmars väntan och sedan Dubai – Copenhagen med god mat, Bloody Mary, vin och bra filmer på ovanvåningen med Emirates A-380. Nu hemma i verkligheten i snö och kyla och planering av nya resor!

Berit Staffanson
Senast aktiv - från Stortorget 9, Lund, Skåne län, Sverige