Queenstown

söndag 7 februari 2016 Queenstown, Otago, Nya Zeeland

4/2 rullade vi äntligen mot Queenstown. Enda sedan Auckland har vi pratat om hur kul det ska bli att komma dit eftersom alla har sagt att det är bästa stoppet på hela resan. Första stannade vi på ett ställe där några skulle hoppa bungyjump men vi nöjde oss med att titta på. När vi klev av i Queenstown sprang alla av bussen för vi var 100 stycken som skulle checka in samtidigt och ingen vill behöva vänta. Vi lyckades få ett rum tillsammans med Alice, Emma och Matilda, vilket vi blev glada över då vi ska vara här 4 nätter. Både hostlet och staden har redan överträffat våra förväntningarna. 5/2 började vi dagen med en sovmorgon följt av en bananpannkaka till frukost. Sen gick vi till Kiwi-kontoret för att ordna med våra kommande bussresor och sedan la vi oss på stranden. Queenstown är en superhärlig stad med massa mysiga gågator fyllda av caféer, barer och restauranger. Staden är inte speciellt stor men det finns allt man behöver. Staden ligger nere vid en hamn med massa fina båtar och en mysig strandpromenad precis vid den kristallklara sjön. Staden är omringad av höga berg så det är så fint vart man än tittare. När vi kändes oss färdig badade så gick vi tillbaka till hostlet för att göra oss redo för kvällen. Först blev det en grattis middag då hostel bjöd på köttbullar och pasta. Sedan satte vi oss i parken vid sjön där det var tillåtet att dricka. Det var hur mycket folk som helst, vi satt tillsammans med två andra svenska tjejer som vi har åkt bussen med, Ulrika och Alexandra. Vi mötte även två andra svenska killar som vi hängde med under kvällen. Vid midnatt gick vi mot en bar där de spelade den bästa musiken och dansade där hela kvällen. 6/2 blev det sovmorgon till kl 12 och sedan gick vi ner till stranden. Efter några timmar drog vi oss tillbaka för att ladda om krafterna inför ännu en lång natt. Vi köpte med oss Dominos pizza och satte oss vid stranden och käkade. Vid klockan 9 gick vi till en ice bar, det var minus 5 grader där inne, vilket fick oss att känna sig som hemma. Vi tog på oss vantar och dunjackor och gick runt i rummet som var helt gjort av is, ganska häftigt men det dröjde inte länge förens vi hade tröttnat på kylan och gick ut. Lite senare mötte vi upp tre svenska killar som vi också har åkt bussen med. Vi gick till 3 olika klubbar och dansade järnet allihop, så det blev en riktigt lyckad kväll. 7/2 spenderade vi även denna dag på strand och läste skvallertidningar. Senare gick vi och köpte den omtalade Ferger Burger. Ett snabbmatsställe som är kända för sina grymma burgare, vi fick köa i 30 min men det var det verkligen värt! Det var helt klart den godaste burgaren jag någonsin ätit, så fräsch och saftig! Mätta och belåtna gick vi hem och packade väskorna för imorgon hoppar vi på bussen igen.

Felicia Berggren
Senast aktiv - från Lam Kaen, Phang Nga, Thailand