Världens vackraste land

tisdag 16 februari 2016 Queenstown, Otago, Nya Zeeland

8/2 klev vi återigen på Kiwi-bussen och åkte mot Lake Tekapo. På vägen stannade vi vid den blåaste sjön jag någonsin sett, anledningen till att vattnet var så blått är för att när glaciären smälter tar det rinnande vattnet med sig småstenar som smulas sönder och ger vattnet sin färg. Vi knäppte några bilder och käkade lunch innan vi åkte vidare. Väl framme på boendet fick vi veta att det återigen var för lite platser inne på hostlet så det slutade med att vi checkade in oss i ett glampingtält. Då vi hade bestämt oss för att stanna två nätter här jublade vi inte direkt över situationen men det var bara att gilla läget. Men är en man en snäll svensk som inte trängs utan väntar på sin plats i kön så hamnar man alltid sist och få ta det som är över. Det positiva var dock att tältet nu låg nära sjön så vi passade på att bada och sola. Vi är riktiga bokmalar nu allihop och så fort någon har läst klart så tar någon annan över boken. Innan vi somnade satt vi alarmet på kl 01.30 för att gå upp och kolla på den omtalade stjärnhimlen. Det sägs att det är en av det bästa platserna i världens för att se en klar stjärnhimmel eftersom staden har väldigt svag belysning på gator och i butiker. Vi gick ner till stranden få att kunna se stjärnorna så bra som möjligt och det var verkligen en fin stjärnhimmel vi fick se! Dock var det svårt att fånga det på bild även om jag provade massa olika inställningar men livet som bloggare är inte alltid lätt. 9/2 vaknade vi vid 10-tiden och käkade frukost innan vi gick mot en heldag på stranden. Sjön var riktigt iskall så man fick se till att värma upp sig ordentligt innan man hoppade i. Lake Tekapo var en väldigt liten stad så det var tur att vi hade bra väder så vi kunde bada för annars vet jag inte vad vi hade hittat på. På kvällen var det dags för en dusch och i campinglivet ingår inte varmvatten och heter man Felicia och Ebba så bitter man ihop och spara pengar, men det gick bra och det var härligt att krypa ner fräsch i sängen. 10/2 vaknade vi alla lite småförkylda då natten varit väldigt kall. Bussen körde till Christchurch utan några stop. Väl framme letade vi upp ett köpcentrum där det blev internet-häng och nudel inköp. Staden i sig hade inte mycket annat att erbjuda. Den består mest av lyftkranar och byggarbetare eftersom man håller på att återuppbygga staden efter en kraftig jordbävning år 2011. Vädret hade nu blivit lite kyligare vilket gjorde att vi inte var så sugna på att vandra runt i stan utan vi kollade tv i sällskapsrummet istället. 11/2 åkte vi till vår sista oupptäckta stad - Kaikoura. Här blev det en stressig bussresa då chauffören inte riktigt hade koll på läget. Det var många listor som skulle skrivas på angående boende, bussar och aktiviteter. Jag skrev upp mig på listan för att få åka en båttur och titta på valar. Det var 22 stycken som ville åka men det fanns bara 12 platser, så det blev lottning och jag som aldrig har tur i spel gav nästan upp hoppet. Dock hade jag turen på min sida och blev en av de som fick åka med, lyckan var enorm! Enda sedan vi var på Fraser Island och alla förutom jag fick se en val (jag var på toa) så har jag tjatat om att jag minsann också ska se en val. Så direkt efter incheckning drog jag ner till hamnen för att hoppa på båten. Det fanns ingen garanti för att vi skulle få se någon val men vi höll tummarna. Kaptenen på båten använde sig av eko-ljud för att kunna lokalisera var de befann sig. Det dröjde inte mer än 15 minuter förens båten stannade upp och vi fick se vår första val, det var en väldigt mäktig känsla att se den ligga där i ytan. Sedan åkte vi en bit till och hittade en till val, det blev många häftiga bilder. Inte nog med detta så fick vi även se sälar och en massa delfiner, de lekte och hoppade runt båten. Det kunde inte blivit bättre och jag gick i land med ett leende på läpparna. På kvällen kollade vi på film och käkade vindruvor som vi plockade i trädgården. 12/2 la vi oss på gräsmattan och solade medan tvättmaskinen gick på högvarv. Vi tog en sväng ner till stranden och gick genom den lilla staden. Hostlet var verkligen hemtrevligt och mysigt. På övervåning var tv-rummet med den fina havsutsikt, även denna kväll spenderade vi med att kolla på filmer. 13/2 åkte vi till Picton för att hoppa på färjan tillbaka till Wellington. Vi hängde i den fina hamnen innan det var dags att gå ombord. Efter fyra timmars båtresa kom vi fram till hostlet. Vi gick direkt till restaurangen för att få vår gratis-måltid, vilket till vår stora förvåning var en stor tallrik med nachos, köttfärs och gräddfil. Vi mumsade som bara den samtidigt som de pågick en svensexa så ett stort gäng män väsnades och sjöng. Förra gången vi kom till Wellington vräkte regnet ner och staden kändes allmänt tråkig men den här gången var det raka motsatsen. Solen sken och det blev en riktig varm kväll så vi gick ner till hamnen ditt hela stadens befolkning också hade tagit sig. Det visade sig att det kinesiska nyåret skulle firas in med raketskjutning. Vi satte oss vid en trappa och inväntade att det skulle starta. Under tiden vi väntade var det en akrobatisk asiatisk kille som gjorde konster med hjälp av publiken samtidigt som han skämtade med allt och alla. Han bjöd på bra underhållning och när han var klar började raketerna hagla över himlen, det var så vackert och höll på i över 15 minuter. När det var slut gick vi tillbaka till hostlet och kramade om Matilda, Alice och Emma eftersom vi här skulle skiljas åt eftersom de skulle stanna en extra natt i Wellington. Det kändes faktiskt jobbigt att nu säga hejdå eftersom vi verkligen har blivit nära under den här månadens resande. 14/2 hoppade Ebba och jag på bussen själva för första gången. Det var inte så många som åkte denna resan så vi kunde sitta på varsitt säte. Det blev en heldag på bussen innan vi stannade i mysiga Taupo, denna gången blev det ett nytt hostel och vi valde att bo i ett 16-rum. Vi hoppade upp i våra sängar och läste i våra böcker innan det var dags för middag. Sedan tog vi oss bort till vårt andra hem - McDonalds. Så min Alla-hjärtans-dag tillbringades på donken med en slush i handen och filmtittande, mycket trevligt. Vi kollade på filmen The Danish Girl, en riktigt bra film! Jag fick även prata av mig lite med mamma och pappa innan vi gick tillbaka för att sova. 15/2 var det dags för vår sista bussresa upp till Auckland. Det blev en heldag på bussen även denna dag och vi anlände till hostlet 4 på eftermiddagen. Vi tog en runda på stan och sedan var det dags för vår sista nudel-middag. Vi organiserad vår packning och kollade en film innan vi somnade. 16/2 började vi morgon med vår absolut sista gröt-frukost sedan blev det McDonalds häng några timmar innan vi tog bussen ut till flygplatsen. Vi lägger nu hostel livet bakom oss och ser fram emot att börja vår tredje resa. Den här månaden har verkligen bara sprungit förbi men vi har fått se och göra så mycket häftiga grejer och vi har haft så sjukt kul med våra Jönköpings-tjejer! Både Ebba och jag är så glada över att vi bestämde oss för att åka hit och göra denna resan så som vi har gjort. Nya Zeeland är helt klart det vackraste landet jag någonsin har varit i och jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle få se så många vackra platser dagligen!

Felicia Berggren
Senast aktiv - från Lam Kaen, Phang Nga, Thailand