Penang & Langkawi

söndag 28 februari 2016 Langkawi, Kedah, Malaysia

Då var man helt plötsligt i Malaysia, första stoppet blev ön Penang. Vi lämnade Auckland och mellanlandade i Melbourne några timmar innan nästa plan lyfte mot Kuala Lumpur. När vi lämnade flygplatsen lagom trötta och sega fick vi hoppa på ett buss som skulle ta oss till den stora busshållplatsen där vi skulle ta nästa buss. På buss nummer 2 var det stora bekväma säten, vilket gjorde att vi somnade gott och sov i princip hela bussresan ut till Penang. Det blev många timmars resande innan vi hittade ett trevligt litet boende på gatan Lovelane i Georgetown. Man är alltid lite smått förvirrad och osäker när man kommer till en ny plats men ger vi det två dagar så kommer vi vara inne i detta. Dagen efter åkte vi till norra delen av ön där de fina stränder fanns, dock blev det inte riktigt som vi hade tänkt oss med boende. Vi hade hoppats på att hitta ett "lyxigt" men billigt hotell vid stranden men de ställena som fanns var svindyra eller så fanns det bara små guesthouses. Inget föll oss i smaken så vi tog hjälp av en taxichaufför som visade oss till ett litet hotell som vi bestämde oss för. 60 kr/ natten är rekord så det får vi vara nöjda med och dessutom låg det inte långt från stranden, som sagt inte vad vi hade föreställt oss men det dög. Stranden var jättefin och folket var vänliga och hjälpsamma. På Penang käkade vi mest indisk mat, vilket jag älskar och även fick Ebba att gilla. Vi njuter verkligen av att få sitta på en restaurang och välja från en meny, riktigt lyxigt! Vi gick på en nattmarknad och shoppade lite innan vi gick och la oss. Stranden är fin och lugn, förutom när man bli anfallen av en fallskärm från parasallingen ( hände 2 gånger). Det var inte jättemycket turister mer än några västerlänningar och kineser, vilket var både skönt och ovant. Vi njuter av vår nya vardag med sol, bad och restauranger. Efter tre nätter i Batu Feringgi tog vi bussen tillbaka till George Town och Red Inn Hostel för ännu en natt innan vi åkte mot Langkawi. Efter en 4 timmars stilla båtresa kom vi fram till ön Langkawi. Vi tog en taxi till Best Star Hotel där vi hade bokat boende för en vecka framåt. Vi var så nervösa över hur det skulle se ut, om vi hade valt rätt läge och om boendet skulle vara fint. När vi klev ur taxin framför en stor byggnad som låg mitt på shopping gatan så kändes det underbart och när vi sedan klev in på rummet så jublade vi. Stället gav oss en äkta hotellkänsla med fräscht rum, stor säng och ett stort badrum. Hotellet ligger precis på stranden som även den är super fin med vit sand och blått hav, inte nog med de så har vi även en pool! Nu känns det verkligen som vi har semester på riktigt. Vi mötte upp vår kompis Lovisa ( Karlstad-tjejen som vi reste i Australien med) + hennes nya resekompis Anna. Det blev många roliga återblickar från Aussie och även roligt att lära känna en ny person. Varje kväll är det ny restaurang och ny måltid dock kör jag alltid på mango eller vattenmelon juice, kommer aldrig tröttna på det. Jag och Ebba har nu bestämt oss för att vi ska lära oss dricka öl, så en kväll köpte vi med oss några öl alla 4 och gick och satte oss på stranden. Efter ett tag träffade vi två svenska killar som vi började prata med, vi gick alla gemensamt till ett ställe som hette Sunba Bar som tydligen var ön:s enda klubb. Vi fick gå flera kilometer för att komma dit och stället låg mitt ute i ingenmansland men kul hade vi. Här i Pantai Cenang som orten heter så finns det hur mycket svenskar som helst och även andra turister. Det finns en lång shopping gata med massa butiker, restauranger och hotell. Människorna som jobbar här är dock inte speciellt service-minded men de är heller inte några jobbiga försäljare så det går jämt ut. En vanlig matdag för oss nu ser ut enligt följande: frukost - bananpannkaka, juice och fruktfat. Lunch - läsk och bananer. Middag - kyckling/grönsaker och ris/nudlar. Skulle säga att livet just nu är på en pinne, vi lever gött och mår gött. Lovisa och Anna lämnade oss i fredags så nu är vi själva igen. Dagarna här rullar på snabbt även om vi inte gör överdrivet mycket. Jag har kommit igång med träningen igen, vilket känns skönt. Jag kör morgonpass vid stranden innan jag väcker Ebba för frukost. Vi njuter extra av poolen nu innan vi imorgon byter till ett nytt boende, billigare men ändå riktigt fint!

Felicia Berggren
Senast aktiv - från Lam Kaen, Phang Nga, Thailand