Livet på Langkawi

söndag 6 mars 2016 Langkawi, Kedah, Malaysia

Vår andra vecka på Langkawi har vi nu bakom oss. Vi började veckan med att byta boende, vi gick 200 meter längre ner på gatan och checkade in på Melati Hotel. Ett mindre hotell utan pool men fräschare rum och för halva priset. Dagarna rullar för det mesta på i samma takt med sol och bad på dagarna. Vi läser och lyssna på mycket poddar som vi sedan diskuterar och lär oss nya saker av. Just nu lyssnar jag mycket på Sofia Wistam och Pernilla Wahlgren som går roliga och intressanta avsnitt. På kvällarna försöker vi variera oss både vad det gäller resturang och maträtt. Vi hittade ett nytt favoritställe som ligger på stranden, supergod mat och mysig miljö att sitta med fötterna i sanden och käka samtidigt som en kille står och spelar gitarr och sjunger. I onsdag lämnade vi in en rejäl hög med tvätt som vi sedan fick hämta dagen efter. Jag tror det var första gången på hela resan som mina kläder har luktat så gott och känts så rena och nystrukna. Varje dag skiner solen och temperaturen ligger 30 grader, så mitt på dagen steker det på riktigt bra. Vi tar därför en liten siesta mellan kl 15.00-17.00 innan vi går tillbaka och njuter av den svalare kvälls-solen. Om man går längst bort på stranden kommer man till en liten udde där det oftast inte är så mycket folk, där brukar vi sitta tills solen går ner. Förutom strand-häng så hyrde vi en moped i fredags och körde runt på ön. Jag körde och Ebbs åkte med, det gick riktigt bra och det var ganska lite trafik så det var skönt. Vårt första stop blev ett vattenfall innan vi åkte vidare mot en stranden. Det var så fin sand och ännu klarare vatten, här stannade vi en stund innan vi knäppte på oss störtkrukorna igen (som pappa brukar säga). Sedan körde vi en bra stund innan vi kom fram till nästa vattenfall som tyvärr saknade vatten så det var inte så mycket att se. Längst med vägen fanns det mycket apor som vi ibland fick stanna för när de sprang över vägen. Det var för det mesta ganska slingriga vägar så det gick inte att köra så snabbt men jag njöt av att få gasa upp lite mer när tillfället kom. I slutet av dagen körde vi och tankade mopeden innan den skulle lämnas tillbaka, halvtank kostade oss 5 kr. På kvällen blev det middag innan vi somnade. Igår hängde vi som vanligt på stranden och på eftermiddagen köpte vi med oss varsin öl (vi jobbar på det) och tittade på solnedgången. Efter middagen gick vi tillbaka till stranden och satte oss på en bar och pratade i timmar. Det är sjukt hur mycket man kan ha att prata om med en person man har umgåtts konstant med i 6 månader men samtalen tar verkligen aldrig slut och skönt är väll det.

Felicia Berggren
Senast aktiv - från Lam Kaen, Phang Nga, Thailand