Kuala Lumpur

torsdag 17 mars 2016 Kuala Lumpur, Federal Territory of Kuala Lumpur, Malaysia

Framme vid sista dagen i Kuala Lumpur och Malaysia. Vår sista vecka börjar med att jag hittade min tidigare Swedbank kollega Berith på en gata på Langkawi. Det var så himla roligt att träffa henne igen och vi båda skrattade verkligen åt hur liten världen är. Vi stod och pratade en liten stund innan vi skiljdes åt men vi bestämde oss senare för att mötas upp igen och prata lite mer. Så två dagar senare träffades vi igen och berättade för varandra och våra olika resor. Hon reste tillsammans med sin man och ett annat svenskt par som alla var så trevliga. Efter att ha prata några timmar sa vi hejdå och kramade om varandra, det var verkligen super roligt att träffas och få prata med dem! Efteråt var det dags för middag och vi gick till vårt favoritställe (frukost-stället) där det alltid är både god och billig mat. Resturang topplistan på Langkawi blev - 1:a Frukost-stället 2:a Billiga-stället och 3:a Strand-stället. Vi provade självklart fler ställen men dess blev favoriterna. Med tanke på hur mycket tid vi har spenderat på stranden så har det också blivit många djupa diskussioner och mycket reflektioner kring hur vi har påverkats/förändrats av vår resa. Vi har nu rest i 6 månader och har under denna tiden utmanats och utvecklats väldigt mycket som personer. Vi tycker att vi har blivit bättre versioner av oss själva och att vi utstrålar oss som personer mycket starkare nu. 13/3 firade vi vår 1 årsdag sedan vi bestämde oss för att resa! Det var en stor dag som vi firade med en drink på stranden. I söndags njöt vi av vår sista dag på Langkawi, trots att vi var på en och samma plats i hela 3 veckor så tröttnade vi aldrig utan njöt verkligen varje minut och kände oss extremt avkopplade och harmoniska. I måndags hoppade vi in i en taxi som tog oss till färjan tillbaka till Penang. Framme i Penang tog vi nästa taxi till busstationen där vi hoppade på bussen mot Kuala Lumpur, väl där blev det taxi nummer 3 till vårt hotell. Vi checkade in oss i vårt fina rum på våning 29 och somnade snabbt efter en heldags resande. Dagen efter blev det shopping, kolla på Petronas tvilling torn, ett svettigt gympass, ett dopp i poolen och middag på restaurangen Secret Recipie. Kuala Lumpur som stad har inte imponerat så värst mycket på oss, det finns inget riktigt centrum i staden utan består mest av business kvarter, det finns knapp några restauranger och det är så mycket trafik att man tror man kommer dö varje gång man ska gå över gatan. Vi bor väldigt centralt men vi har ändå haft stora problem att hitta något frukost ställe så vi har köpt frukt på gatan och sedan hittat något litet bord att sitta vid. Vi gick även till China Town och strosade runt bland alla fejk klockor och väskor, inga större förhandlingar men det var roligt ändå. Om några timmar lämnat vi Malaysia och flyger mot Thailand och Phuket, ska bli så roligt att komma tillbaka då det är över 15 år sedan jag var där sist (känner mig väldigt gammal när jag skriver detta!)

Felicia Berggren
Senast aktiv - från Lam Kaen, Phang Nga, Thailand