Vi lämnar Koh Chang och tar oss till Bangkok!

torsdag 17 mars 2016 Hemse, Gotlands län, Sverige

Upp med tuppen 06.50. Packar och tar en dusch. Jösses va prylar de va nurå :-)
En sista frukost får det bli också innan vi samlar ihop de sista pinalerna och beger oss mot receptionen. Tua ”råkar” få med sig ett par av hotellets innetofflor i sin väska vilket personalen upptäcker direkt när de granskar rummet. ”You have slippers”? ”Cant find slippers”!
Tua med en förvånad min.... ”No, not see slippers” No, not use slippers”.........
”You have slippers in bag???”
”No, no slippers in bag, never use slippers” - Ännu oskyldigare blick :-)
Det blev 200 bath........

Transfer i ac buss till Trat airport. Trat är som sagt en liten flygplats. Med en ”terminal” där incheckning i princip sker i det fria så går det hela ganska smidigt. Vid gaten är det gratis dricka, godis, kakor, kaffe mm för alla väntande. Lyx! Vi har ca en timme här innan vi får board vår flight mot Bangkok. Bangkok air håller sina tider och har utmärkt service ombord. Även om flighten bara är ca 45 min så serveras det en god lunch. Inflygningen sker dock via några luftgropar, så vi har en dam som ”tjoar” ordentligt varje bula vi passerar. När vi sedan landar, så sker det via tre studsar innan planet till slut har alla hjulen i marken. Spännande landning :-)
Eftersom vi flyger inrikes så går det snabbt och smidigt att hämta bagage och ta sig ut till taxibilarna. Vi rullar mot Bayoke Sky som är Thailands högsta byggnad. Ska bli spännande att få uppleva det. Det tar ca 1 timme att ta sig dit genom trafiken i stan. Vi bestämmer med chauffören att han hämtar oss nästa morgon 06.30 för transport tillbaka till flygplatsen. Vi checkar in och måste tyvärr kostnadsfritt ombokas till suite, eftersom hotellet överbokat! Usch va tråkigt :-)
Vi tar hissen upp till 27:e våningen. Hyfsad utsikt! Två stora rum, hall, walking closet och en jätte toa. Gott om plats alltså!
Det blir en snabb installation innan vi tar oss upp till våning 83 för en öl innan vi blir hämtade till vår rivercruise! Utsikten från 83:e våningen var storslagen. Inget snack om saken:-)
18.30 kommer så vår transport och hämtar. Som en oljad blixt far han fram både när han går, pratar och kör. Full gas till varje rödljus eller annat stopp. Det positiva är ju att ölen skakades ner ganska effektivt av denna racergubbe :-) Mer plats för mat alltså :-)
Efter en timme tvärnitar han i ett p-hus, viftar och pratar och vi förstår att vi nog är framme :-)
Vi rusar efter mannen och plötsligt infinner sig lugnet. Vi är på plats! Båten ser onekligen tjusig ut.
Vi går ombord och möts av en påkostad miljö. Fint som bara den! Tua har bokar så att vi sitter utomhus i fören. Bästa läget, jojomensan!!!!
Vi avnjuter en god buffé och Bangkoks bästa sida från vattnet. Fantastiska byggnader, tempel, skyskrapor och broar passeras. Vi passerar bla Tempel of dawn och hotellet där vi bodde förra gången ”Inn a day”. 21.15 lägger vi till vid kajen igen! Ny racertransport till hotellet för ett besök på utsiktsdäcket innan vi kryper ner. Vansinnigt högt att stå på 84:e våningen utomhus. Man känner den starka vinden på den här höjden och kan inte annat än att imponeras att hur man kunna bygga så här otroligt högt! Höjden känns igen från diverse överflygningar man gjort vid start och landning. Ingenting kroppen känner igen från att ha stått på en höjd och tittat ut! Mäktigt var det i alla fall!
Nöjda med Bangkok kryper vi ner. Klockan ringer ju snart igen!

Tua & Joakim Andersen
Senast aktiv - från Petrovac, Budva Municipality, Montenegro