Allt har ett slut

söndag 1 maj 2016 Lam Kaen, Phang Nga, Thailand

Allt har ett slut och nu har den här resan nått sitt slut. När Ebba och jag gav oss iväg för 8 månader sedan så bestämde vi att vi skulle överraska vår familj och våra vänner med vår hemkomst. 19 januari bokade vi våra hembiljetter så det har varit kämpigt att undanhålla detta för alla men jag kan verkligen säga att det var värt det med tanke på allas reaktioner. Sista veckan började jag med ett bra löppass sedan blev det häng på Marriott lyxhotell. På vägen tillbaka till campet fick vi väja för en varan som stod mitt på vägen. Under mina gympass var det inte lätt att fokusera då tränarnas barn lekte och sprang runt i gymmet men lyckades ändå genomföra bra pass. På kvällen körde vi ner till Khao Lak centrum och åt middag. I torsdags hade Linnéa och jag vår sista dag ihop och då passade vi på att åka till vår favorit strand- Coconut beach. På kvällen sa vi hejdå till varandra eftersom Linnea skulle åka till Kuala Lumpur för att förlänga sitt visum. Vi har haft en grym månad ihop och förutom massa träning så har vi njutit av stränder och den thailändska kulturen. När Linnéa hade åkt packade jag ihop mina grejer och sov sedan själv för första gången på 8 månader. Min sista dag på resan började jag med att ta massage, det var så skönt och välbehövligt efter en månad med hårdträning. Sedan tog jag taxi till Phukets flygplats där allt gick väldigt smidigt och jag fick min väska incheckad enda till Kastrup. Efter en kort väntan var det dags för boarding och efter 90 min landade vi i Bangkok. Där käkade jag middag och sedan blev det att invänta min långa flygning. Efter 6 timmars väntan lämnade jag thailändsk mark med blandade känslor. Det dröjde inte länge förens jag hade somnat och vaknade sedan när det var 2 timmar till landning (flygningen tog 13 h), så typiskt mig att sova hela resan. När frukosten låg i magen började vi gå ner för landning. Det kändes helt overkligt att jag nu snart skulle vara hemma igen, det är som om huvudet inte hinner ställa om sig att man på så kort tid kan ta sig så långt. När jag klev ut genom dörrarna stod Ebba där och väntade på mig, det var en så härlig känsla att få se henne igen. Sedan tog vi tåget mot Trelleborg för att invänta att mamma och pappa skulle landa på Sturup flygplats. Vi hade mycket att prata ikapp om och tiden bara sprang ifrån oss. Vi körde ut till Sturup med god tidsmarginal för att invänta att mamma och pappa skulle komma hem från sin Mallorca resa. När de kom med sina resväskor stod jag där redo att ta emot dem. Det kändes helt overkligt att få se varandra i verkligheten och att få krama om varandra efter 8 månader isär. När vi hade samlat oss sa vi hejdå till Ebba och satte oss i bilen hem mot Tingsryd. Nästa stop blev farmor och farfar, de blev lika förvånade och glada. Benjamin såg ut som om han såg ett spöke när han fick syn på mig. Philippe fick sig också en rejäl överraskning när han kom med tåget från Stockholm. Det konstiga är att det är först när man träffar personerna i verkligheten som man inser hur mycket man har saknat varandra. Mormor och morfar fick ett oväntat telefonsamtal och de blev så glada över att höra att jag nu var hemma. Näst på tur var Linnéa, Amanda och Cornelia och sen kunde jag slappna av för då var det färdigt med överraskningar. Det var så roligt att se allas reaktioner och så härlig känsla att få träffa alla igen. När jag gav mig iväg den 7 september så hade jag aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle få vara med om så mycket, träffa så människor fantastiska människor och se så många vackra platser. Resan kunde verkligen inte blivit bättre, jag har haft så roligt och lärt mig så mycket om mig själv. Att åka iväg på den här resan är bästa beslutet jag har tagit och jag är så glad att jag gjorde denna resan med just Ebba, har verkligen fått en vän för livet! Nu njuter jag av att vara hemma men jag ser redan fram emot att ge mig av på nya äventyr och upptäcka mer av världen.

Felicia Berggren
Senast aktiv - från Lam Kaen, Phang Nga, Thailand