Dag 7-9

lördag 18 juni 2016 Ko Pha-ngan, Surat Thani, Thailand

Dag 7 - Koh Phangan

Check in för båten till Koh Pangan var på piren kl 09:30. Vi gick upp vid åtta och gick till vårt frukostställe för att avnjuta ytterligare en buffé frukost innan vi checkade ut och tog oss till piren. Båten tog ca en timme och så var vi framme på en ny ö. Vi hade bestämt oss för att bo på stranden Had Yao, där har jag bott 2 gånger innan och visste att där var bra. Vi bokade en pickup truck som tog oss dit och vi blev övertalade att titta på ett hotell som hade ett bra pris. De hade 2 olika bungalows som såg mycket bra ut och prisen var verkligen bra, halva priset jämfört med Koh Tao. Men läget var dåligt, det låg uppe på berget. Så vi tog våra väskor och gick upp till vägen, vaaaarmt, gick längst med vägen till vi kom till See Through Resort, där jag bodde förra gången. Vi frågade vad de hade för något ledigt och vi blev visade deras Superior Bungalow och fick ett fantastiskt pris som vi tog.

See Throug har ett ganska smalt resort område men det sträcker sig mellan stranden och vägen ca 100m. På ena sidan ligger ca 15 bungalows i mitten är en långsmal pool på ca 50m och på andra sidan är ett 2 vånings hotell. Vi fick bungalow nr 3 som ligger ca 20-30m från stranden, längst med stranden ligger resortens restaurang som serverade fantastiska shakes. Det var verkligen tomt här, väldigt få turister, det var max 4 bungalows som var uthyrda och kanske ett rum som var uthyrda under den tiden vi var här.

Vi var riktigt varma och hungern hade börjat tränga på hos mig i varje fall. Vi chillade och packade upp en del i rummet sen gick vi till restaurangen för att ta en extremt god mango shake samt äta en mycket god Massaman curry.

Vi hängde i restaurangen hela eftermiddagen, de har ett trevligt relaxområde med kuddar man kunde ligga på sidan om ett bord. Det var halvskuggigt, solen sken igenom trädet som fanns ovanför. På eftermiddagen vid fyratiden hade vattnet kommit in så att det gick att snorkla igen, då blev det såklart en tur för att se vad som fanns i vattnet här i år. Det är inte det bästa stället men det är inte heller det sämsta. Jag såg en hel del fisk. Det häftigaste var en gigantisk eremitkräfta i ett spiralformat snäckskal.

På kvällen käkade vi på restaurangen sittandes vid bord på stranden. De hade ju happy hour!

Dag 8 - Koh Phangan

Vi hade ingen frukost inkluderat i det här stället, det var ju så billigt. Så frukost här bestod av vad vi kunde fixa på 7/11. För mig blev det en körsbärsyoghurt och en sandwitch med kyckling och potatissallad, inte den vanligaste blandningen men god.

Efter frukosten packade vi våra grejer för att idag skulle vi hyra moppe och utforska ön. Vi hade bestämt oss för att gå en vandring över till en svåråtkommlig strand, Bottle Beach.

Vi körde upp till en liten strand på nordsidan. Härifrån blev det vandring i ca 2h, riktigt varmt och svettigt, vi hade rikligt med vatten så vi mådde bra, fast det var en tung vandring som gick brant uppför i början till vi kom över krönet och då blev det lite planare på nervägen till Bottle Beach. Det var verkligen värt mödan för när vi stapplade ut ur djungeln och ner på stranden så var det verkligen som att gå in i ett vykort, lång böjd kritvit sandstrand med ett par restaurangen här och var.

Efter den långa vandringen hade man jobbat upp en aptit. Vi käkade lunch på en restaurang som låg ganska i mitten av stranden. Handlade en ny vatten och sen var det dags att kolla om det fanns något trevligt djurliv i havet. Vi vandrade bort till östra sidan av stranden där det enligt källor var bäst snorkling. Vi lade våra grejor i skuggan under ett stort träd och hoppade i plurret. Tyvärr så var det väldigt grumligt i vattnet, kanske beror på säsongen, så vi gick upp ganska snabbt och slappade på stranden i skuggan istället. Det fanns en överdimensionerad gunga i trädet, jag satt mig, gungade och filofiserade. Man fick inte riktigt upp farten när man satt så jag testade att ställa mig upp, då blev det fart på gungan, så pass att jag nästan krockade med ett lite mindre träd som fanns bakom mig, jag upptäckte faran i grevens tid.

När vi varit på stranden i ett par timmar så kände vi att vi fått nog, då hade vi 2 val. 1: gå tillbaka samma väg som vi kom. 2: ta en taxibåt till stranden där vi ställde moppen.

Vi valde alternativ 2, det fanns en hake dock. Det var lågvatten och taxibåtarna kunde inte gå in på den stranden där vi parkerat utan fick åka till den större stranden intill. Det tyckte vi var ok. Vi åkte med båten och när vi kom fram så tänkte jag att jag kan ju ta en taximoppe för att hämta moppen och sen köra tillbaka för att plocka upp Viktoria. Jag gick en runda och frågade och till slut så hittade jag vår båtförare, han hade tydligen en moppe, så för 10 kr så körde han mig till vår moppe.

Vi körde en sväng ner på den lite större och bättre vägen än vad vi kommit på på morgonen. Där försökte vi stanna till och se ett vattenfall, men när vi var i närheten av vattenfallet så körde vi över bäcken som var helt uttorkad, då var det inte mycket lönt att fortsätta.

Vi såg på kartan att det fanns ett kinesiskt tempel inte så långt borta så det besökte vi. Det var mycket större än vi tänkt oss, 10 talet byggnader uppe på en kulle med underbar utsikt mot norr, man såg bort till stranden där båttaxin släppte oss.

Sen körde vi hem. Det blev en heldag då vi lämnade tidigt på morgonen för att försöka klara av vandringen innan det blev alltför varmt, men det var bra varmt redan kl 9 när vi började vandringen. När vi kom hem hade klockan redan hunnit bli fem. Så vi chillade lite i restaurangen med en drink innan det var dags att göra sig i ordning för middag.

Denna kvällen gick vi bort och provade att äta helgrillad fisk. Vi delade på en "Red snapper" så var det sallads buffé till det. Fisken var mycket vällagad och till salladen hade de en fantastisk vinegrette, middagen fick högsta betyg. Efter middagen satt vi kvar en stund. Det kom ett stort gäng ungdomar till stranden som skickade upp ljuslyktor, det var rofyllt att se. Sen vandrade vi barfota längst med stranden hem till oss.

Dag 9 - Koh Phangan

Vi hade hyrt moppen i två dagar så idag tänkte vi undersöka hur snorklingen var på andra stränder. Vi körde ett par bukter norr ut till den nordvästra spetsen, här är en liten ö/halvö, den lilla ön är vid lågvatten sammankopplad med Koh Phangan via en strimma av sand, ca 10 m bred. Men när det är riktigt högt högvatten så är det en ö. Vattnet var ganska lågt när vi kom hit och vi var tvungna att vada i vattnet till en skåra, där öborna har röjt undan en får i korallerna, den var ca en halv meter djup och det gick att snorkla igenom den för att komma ut på utsidan av revet så att man kunde snorkla. Det var ett trevligt rev med mycket fisk och fina koraller. Efter snorkelturen solade vi en del innan det var dags för lunch igen. Efter lunch så vandrade vi en stund på stranden och letade efter snäckor och koraller.

På eftermiddagen packade vi ihop våra grejor och tog moppen och körde till den stranden där vi hade parkerat moppen igår. Här var det till och med lägre lågvatten, jag förstår att ingen båt kan lägga till här vid lågvatten. Det var knappt djupt nog att man kunde snorkla ut i den lilla skåran som fanns här. Väl utanför så var det mycket koraller, men lite mindre fiskar. Men det var en trevlig snorkeltur. Vi chillade lite på stranden innan det var dags att dra sig hemåt. Vi körde samma väg hem idag för den var som sagt mö bättre. Soppan var nästan i botten, vi tänkte tanka, men när vi kom till bensinmacken så tyckte jag mig se att det skulle räcka hela vägen hem. Som tur var hade jag rätt. På vägen hem köpte vi även lite färsk frukt.

På kvällen gick vi tillbaka till samma ställe som föregående kväll, hittar man ett bra ställe så. Jag provade idag deras grillspett, ett med gris och ett med nöt, grisaspettet var fantastiskt gott. Viktoria provade barrakuda.

Och då så var det sista kvällen på Phangan. Imorgon bär det av till Koh Samui.

Matthias Svegbrant
Senast aktiv - från Helsingborg, Skåne län, Sverige