Onsdag 9 november

onsdag 9 november 2016 Playa del Carmen, Quintana Roo, Mexiko

Idag åkte vi bil in till staden Tulum och dök i en grotta, Cenote som betyder under mark. Vår dykguide gav oss en massa information om grottan och om jag fattade det rätt så var det en kalkstensgrotta. Det fanns pelare i grottorna och han berättade allt om hur dessa pelare skapas. I dessa grottor fanns även språngskikt där sötvatten och saltvatten möts. När man simmar i dessa blir sikten sämre. En riktigt varm sommardag kan man se den varma luften stiga upp från asfalten, ungefär så men skarpare. Det är varmare i det saltare vattnet men märkte inte det riktigt.

Vi hade en väldigt trevlig och skojfrisk guide. Bland det första han gjorde redan i bilen var att fråga alla om de hade ficklampor. När en av oss sa nej blev han allvarlig och frågade om någon hade extra och kunde låna ut. När svaret ännu en gång blev nej stannade han bilen och sa ännu allvarligare att detta är inte bra, det blir ingen dykning för din del. Liten stund senare brast han ut i skratt och berättade att det fanns ficklampor man kunde låna. När vi sedan dök visade han kristaller och fossiler. Han visade även, väldigt entusiastisk, en vit sten och tecknade att vi skulle fotografera den. Tog lite tid att få till ett bra foto men tillslut så. När vi kom upp till ytan dog han nästan av skratt för detta hade bara varit en helt vanlig, enkel sten. Han berättade om pranket för alla och fotot fick visas upp för flera stycken. Jag och Linnea fick därefter smeknamnet The stoners. Andra dyket simmade vi upp till ett luftrum och pratade lite, såg små små skorpioner och blev lurade igen när han berättade att löven som flöt där inne användes i skönhetskrämer. Gick dock inte på den. Cenote var mysigt att dyka i. Väldigt vackert men lite obehagligt vid språngskiktet.

Efter vi kom hem blev det några drinkar i poolbaren och jag fastnade för Cosmopolitan. Vatt tequila också men tycker lika lite om den här som hemma. Efter lite biljard var det dags att gå och lägga sej.

(Har fotograferat en del även under ytan men det tar en stund att ladda upp så de kommer vid ett senare tillfälle.)

Camilla Petersson
Senast aktiv - från Älmhult, Kronobergs län, Sverige